
Konteksty na maturze z języka polskiego
Konteksty literackie na maturze z języka polskiego. Wyjaśniamy, czym są i jak je wprowadzać. Wskazówki i przykłady wyrażeń przy wprowadzaniu do wypracowania.
ZOBACZ WIĘCEJ
Darmowe materiały
Polska nazwa renesans jest tłumaczeniem włoskiego słowa „rinascita”, co znaczy „odrodzenie”. Pojęcie to wprowadził wybitny XVI-wieczny włoski pisarz, malarz, architekt – Giorgio Vasari. Chciał w ten sposób zaakcentować odrębność nowej epoki od średniowiecza. Ta odrębność miała polegać przede wszystkim na odrodzeniu idei antyku wraz z całym jego dorobkiem literackim, filozoficznym i kulturowym. Za kolebkę renesansu uważa się Włochy. Epoka trwa niejednolicie od XIV w. (Włochy), w Polsce od XV w. – do pocz. XVI w. (Włochy), XVI/XVII w. (Polska).
Filozofia renesansu czerpie przede wszystkim z filozofii średniowiecza. W tym okresie popularność zyskuje Platon i jego filozofia. Renesansowy neoplatonizm odegrał ważną rolę w przewartościowaniu świata średniowiecznych koncepcji. Do głosy zaczęła dochodzić również problematyka społeczna i polityczna. Nie znaczy to, że pomijano tematykę religijną. Była ona nadal ważna, ale artysta renesansu (w przeciwieństwie do artysty średniowiecza) zwracał się do Boga indywidualnie, świadomy był swojej godności i wartości życia doczesnego. Dlatego tu kształtowała się nowa koncepcja Boga – wizerunek Boga artysty, architekta świata (deus artifex).
Zainteresowanie człowiekiem (gr. antropos – człowiek). Renesansowi artyści, myśliciele, filozofowie zaczęli analizować zagadnienia takie jak: pozycja człowieka w świecie, przeżycia wewnętrzne, człowiek wobec śmierci, wobec Boga; zainteresowali się również światem, w którym żyją: przyrodą, obyczajowością, kulturą.
Nazwa ściśle związana z charakterem epoki (łac.homo – człowiek, humanus – ludzki). Prąd przynosi fascynację człowiekiem i wszystkimi sprawami związanymi z życiem ludzkim. Korzeniami humanizm tkwi w antyku, to wzorce antyczne wpłynęły na ukształtowanie się ideału renesansowego humanisty – człowieka odważnego w poszukiwaniu prawdy, uniwersalnego, wszechstronnie wykształconego, społecznie zaangażowanego, oddanego ojczyźnie patriotę. Naczelnym hasłem humanistów stały się słowa rzymskiego komediopisarza Terencjusza „Homo sum, humani nil a me alienum esse putto” (Człowiekiem jestem, nic co ludzkie nie jest mi obce). Humanizm to także wiara w potęgę rozumu ludzkiego. Głównymi składnikami światopoglądu humanistów były prądy filozoficzne, wywodzące się ze starożytności – epikureizm i stoicyzm.
Tendencja, która pojawiła się w wyniku reformacji i rozłamu w kościele katolickim. Irenizm to dążenie do przywrócenia jedności w świecie chrześcijańskim poprzez wzajemne ustępstwa doktrynalne. Prekursorem irenizmu w Europie był Erazm z Rotterdamu. W Polsce zwolennikami myśli o pokoju był między innymi A. Frycz Modrzewski.
Ruch religijno-społeczno-narodowy, mający na celu reformę doktryn i praktyk znajdującego się w stanie kryzysu Kościoła rzymskokatolickiego.
Kościół katolicki poczuł się poważnie zagrożony przez reformację, opracował zatem strategię przeciwdziałania fali protestantyzmu, przeprowadzono szereg reform wewnętrznych, uzdrawiających sytuację katolicyzmu, ale przede wszystkim na soborze trydenckim (1545-1563) wytyczono plany walki z innowiercami i wykorzystania dorobku kultury humanistycznej do celów religijnych. Kontrreformacji przewodził powołany do życia w 1534 r. zakon jezuitów.
Renesans (Odrodzenie) – przyniosło nowe w stosunku do średniowiecza widzenie antyku, człowieczeństwa, Boga oraz państwa.
Renesansowi humaniści za ideał człowieka uważali kogoś, kto harmonijnie godzi życie duchowe i aktywność artystyczną, czy polityczną
Zmieniło się również nastawienie do Boga i religii.
Ludzie renesansu odrzucili średniowieczny obraz Stwórcy nader surowego, karzącego za każde potknięcie.
Bóg jawił się jako przyjazny, kochający ludzi i wybaczający ojciec, który stworzył zachwycająco piękny świat (Hymn Kochanowskiego „Czego chcesz od nas panie”).
Ze względu na wielki rozwój kultury w XVI wieku – renesans nazywamy „złotym wiekiem”.
W renesansie zaczęto propagować nowe wzorce osobowe, które warte były naśladowania.
Twórcy renesansowi poświęcali sporo uwagi życiu świeckiemu i stosunkowi człowieka do państwa.
Literatura inspirowana była kulturą antyku, nawiązywała do starożytnych modeli etyki, stoicyzmu, epikureizmu.
Aby przedstawić Boga, twórcy renesansowi przywoływali antyczne toposy:
W renesansie częsta jest refleksja o państwie, władcy, obowiązkach obywatela.
Akcentuje się antropocentryzm i harmonię między światem stworzonym a człowiekiem.
Kochanowski poucza, by żyć zgodnie z epikurejską zasadą „carpe diem”.
Z optymizmem piszą Pico della Mirandola i Kochanowski, że człowiek posiadający wolną wolę może kreować samego siebie, być rzeźbiarzem i kreatorem własnego życia i dobrego świata („O godności człowieka”, „Pieśń o dobrej sławie”).
Ale trzeba pamiętać, że człowieka może dotknąć cierpienie (Treny), a wtedy zaufanie w ludzkie możliwości twórcze i ład – upadną.
Cierpienie ujmowane jest wielorako, na różne sposoby:
Dante Alighieri, Boska Komedia (fragmenty)
Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich
Jan Kochanowski wybrane pieśni i treny
Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.
Poziom podstawowy
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom podstawowy
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom podstawowy
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom rozszerzony
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom rozszerzony
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom rozszerzony
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom rozszerzony
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom rozszerzony
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom rozszerzony
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom rozszerzony
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
Poziom rozszerzony
Kurs wideo
Quizy
Zadania z arkuszy
Cały materiał do matury
Grupa wsparcia
Dostęp do 30 maja 2026 r.
Roczne korki GRATIS
799
ZOBACZ WSZYSTKIE
Konteksty literackie na maturze z języka polskiego. Wyjaśniamy, czym są i jak je wprowadzać. Wskazówki i przykłady wyrażeń przy wprowadzaniu do wypracowania.
ZOBACZ WIĘCEJ
Lista pytań na maturę ustną w roku 2025. Biblia (fragmenty) 1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na […]
ZOBACZ WIĘCEJ
Okoliczności powstania powieści Powieść powstała pod koniec lat osiemdziesiątych XIX wieku. Pisząc „Nad Niemnem” Orzeszkowa skorzystała z bardzo popularnej konwencji, snując opowieść o pogmatwanych przez czas i historię, przeplatających się dziejach dwóch szlacheckich rodów. Na przykładzie żyjących po sąsiedzku Korczyńskich i Bohatyrowiczów, których więcej dzieli niż łączy, autorka dokonała diagnozy współczesnego im społeczeństwa polskiego, wciąż leczącego traumę […]
ZOBACZ WIĘCEJ