🎄 Drugi dowolny kurs za 1 🎄
KOD: 2za1

Darmowe materiały

Notatka syntetyzująca na maturze z języka polskiego

Jednym z zadań w części 1. Język polski w użyciu jest notatka syntetyzująca. Notatka syntetyzująca jest formą zwięzłego przedstawienia informacji istotnych dla danego tekstu lub tekstów. Odmianą tego typu wypowiedzi jest notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie – z taką właśnie spotkasz się na maturze.  Notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie jest krótką formą wypowiedzi, w której w rzeczowy sposób przedstawiasz istotne informacje […]

Spis treści

Jednym z zadań w części 1. Język polski w użyciu jest notatka syntetyzująca.

Notatka syntetyzująca jest formą zwięzłego przedstawienia informacji istotnych dla danego tekstu lub tekstów. Odmianą tego typu wypowiedzi jest notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie – z taką właśnie spotkasz się na maturze. 

Notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie jest krótką formą wypowiedzi, w której w rzeczowy sposób przedstawiasz istotne informacje na dany temat. 

 Aby napisać dobrą notatkę syntetyzującą, należy: 

  1. Przeanalizować temat notatki określony w zadaniu egzaminacyjnym.
  2. Uważnie przeczytać oba teksty zamieszczone w arkuszu egzaminacyjnym, aby wybrać informacje kluczowe dla realizacji tematu notatki.
  3. Dokonać syntezy wybranych informacji, tak aby określić stanowisko autora każdego tekstu względem zagadnienia określonego w temacie notatki.
  4. Porównać stanowiska autorów obu tekstów pod kątem np. aspektów zagadnienia określonego w temacie notatki, które porusza każdy z autorów, punktów wspólnych i/lub rozbieżnych w stanowiskach obu autorów.
  5. Uporządkować wnioski z powyższych analiz, tak aby notatka w syntetyczny sposób przedstawiała stanowiska obu autorów dotyczące zagadnienia określonego w temacie notatki, wskazując – zgodnie z treścią tekstów – na podobieństwa i/lub różnice pomiędzy tymi stanowiskami, oraz zawierała ogólne stwierdzenie na temat tego, w jaki sposób oba teksty dotyczą/odnoszą się do tematu notatki.
  6. Zredagować notatkę, pamiętając, że powinna ona być: 
  • rzeczowa (zgodna z treścią obu tekstów)
  • zwięzła (licząca od 60 do 90 wyrazów)
  • spójna (składająca się z logicznie powiązanych ze sobą zdań)
  • sformułowana własnymi słowami (należy stosować m.in. parafrazę, uogólnienie treści, synonimy
  • napisana tekstem ciągłym oraz poprawna językowo, ortograficznie i interpunkcyjnie

Jak napisać notatkę syntetyzującą? 

Schemat pracy nad notatką syntetyzującą – krok po kroku: 

Analiza tematu notatki

  • zacznij od dokładnego zapoznania się najpierw z poleceniem 
  • zastanów się co masz zrobić 
  • czego dotyczy temat 
  • podkreśl najważniejsze elementy polecenia aby o nich nie zapomnieć 

Analiza tekstów i dokonanie wyboru informacji

  • uważnie przeczytaj oba teksty 
  • podkreśl istotne informacje – możesz zapisać je w punktach 
  • zanotuj w brudnopisie własnymi słowami najważniejsze myśli wynikające z tekstów 

Określenie stanowiska autorów 

  • określ stanowisko każdego z autorów wobec analizowanego zagadnienia 
  • wynotuj/podkreśl w tekście Istotne informacje odnoszące się do omawianego zagadnienia 

Porównanie stanowisk autorów 

  • porównaj stanowiska autorów obu tekstów pod kątem np. aspektów zagadnienia określonego w temacie notatki, które porusza każdy z autorów 
  • określ ich punkty wspólne i rozbieżności 

Zebranie wniosków z analizy 

  • określ, w jaki sposób oba teksty odnoszą się do tematu notatki 
  • w jaki sposób oba teksty prezentują omawiane w notatce zagadnienie 

Podsumowanie

Redagując notatkę syntetyzującą pamiętaj o podstawowych pytaniach. 

Pytania podstawowe

  • Co na temat zagadnienia określonego w temacie notatki mówią obaj autorzy? 
  • Jakie stanowiska przyjmują? 
  • Czy ich stanowiska względem zagadnienia określonego w temacie notatki są podobne czy różne? 
  • Jakie punkty wspólne i/lub jakie rozbieżności można zauważyć w stanowiskach autorów obu tekstów? 

Notatka musi zawierać: 60–90 wyrazów. 

Zapamiętaj! Przy pisaniu notatki syntetyzującej pomijamy wstępne pytania, np. O czym jest tekst? Czego dotyczy tekst?, ponieważ zagadnienie zawarte jest w treści zadania. 

Marta Zdanowska

Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Top 5 filmów na maturę z języka polskiego

Top 5 filmów na maturę z języka polskiego! Motywy literackie. Zobacz, jakie filmy poleca egzaminator maturalny.

ZOBACZ WIĘCEJ

Wydłużenie czasu na maturze – dla kogo i na jakich zasadach?

Nie wszyscy zdają maturę na takich samych zasadach. Komu przysługuje wydłużony czas na maturze? Taka możliwość istnieje w przypadku młodzieży, która ma problemy behawioralne, zdrowotne, ale też cudzoziemców lub osób mieszkających za granicą. Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi także przewidziano nadliczbowe minuty. Wyjaśniamy, jak wydłużyć czas na maturze, jakie warunki trzeba spełnić i jak […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Pytanie jawne 76: Czym dla człowieka może być podróżowanie?

Pytanie jawne 76. Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.  Wstęp i teza Podróżowanie może być niezwykle cennym doświadczeniem. Istotny jest nie tylko cel, ale i sposób podróży oraz dobre przygotowanie się do niej, a czasem i […]

ZOBACZ WIĘCEJ