Czas i miejsce akcji Akcja utworu rozgrywa się w noc zaduszną i obejmuje 3 godziny (od 21 do 24). Ich upływ jest wyraźnie zaznaczony – odmierzany jest pianiem koguta, dzwonieniem zegara i gaśnięciem świec. Miejscem akcji jest niewielka chatka księdza. Opowieść Gustawa przenosi ją w przestrzeń ówczesnej Litwy – do jego rodzinnej miejscowości, pobliskiego lasu itp. Bohaterowie Gustaw Ksiądz […]
Spis treści
Czas i miejsce akcji
Akcja utworu rozgrywa się w noc zaduszną i obejmuje 3 godziny (od 21 do 24). Ich upływ jest wyraźnie zaznaczony – odmierzany jest pianiem koguta, dzwonieniem zegara i gaśnięciem świec.
Miejscem akcji jest niewielka chatka księdza. Opowieść Gustawa przenosi ją w przestrzeń ówczesnej Litwy – do jego rodzinnej miejscowości, pobliskiego lasu itp.
Bohaterowie
Gustaw
Tajemniczy, samotny, smutny i przejawiający oznaki szaleństwa.
Ubrany w skrawki materiałów, we włosach miał trawę i liście, a na szyi różne paciorki i wstążki.
Dawny uczeń Księdza.
Żyje wspomnieniami utraconej miłości, dzięki której poznał „piekło i niebo ziemi”.
Jest nieszczęśliwy, odrzucony przez ukochaną Marylę, która poślubiła innego i zapomniała o tym, co ich łączyło .
Jedynym towarzyszem jego wędrówki jest gałąź jodły, którą traktuje jako pamiątkę rozstania.
Zbuntowany wobec otaczającej go rzeczywistości, nieufny.
Popełnił samobójstwo.
Okazuje się zjawą – przebija pierś sztyletem i żyje nadal.
Ksiądz
Grekokatolicki kapłan wychowujący samotnie dzieci.
Właściciel niewielkiej chatki, w której pojawia się Gustaw.
Dawny nauczyciel Gustawa, dla którego był jak ojciec.
Jest racjonalistą o trzeźwym spojrzeniu na świat.
Każdy argument Gustawa wyjaśnia w obiektywny sposób.
Ukochana Gustawa
Maryla – ukochana Gustawa.
Piękna kobieta, bohater nawiązał z nią wyjątkową relację opartą na braterstwie dusz.
Ideał kobiety, doskonałej pod każdym względem.
Wyszła za mąż za innego mężczyznę, zrezygnowała z prawdziwej miłości dla bogactwa.
Dzieci księdza
Przejawiają bardzo emocjonalny stosunek do świata.
Chętnie słuchają opowieści Gustawa.
Najważniejsze punkty problemowe
Pustelnik rozmawia z księdzem przez trzy godziny nazwane kolejno:
Miłości
Rozpaczy
Przestrogi
Godzina miłości
Pustelnik opowiada o tragedii miłosnej, którą przeżył. Wspomina swoją miłość, ślub ukochanej z innym mężczyzną, porównuje swoje dzieje między innymi do Cierpień młodego Wertera.
Pustelnik mówi o śmierci i interpretuje ją na trzy sposoby:
śmierć ciała
śmierć jednostki ludzkiej dla świata
śmierć wieczna – najgorszy rodzaj śmierci, bez nadziei na zbawienie (taka, która czeka grzeszników)
Godzina rozpaczy
Pustelnik ujawnia swoje imię – Gustaw.
jest to dawny uczeń księdza, który rozpacza nad niepowodzeniem miłosnym, a także nad rozczarowaniem ideowym, którego doznał.
Pojawia się tu klasyczno-polemiczna dyskusja o miłości, nauce, sile wiary, zabobonach.
Gustaw prezentuje pogląd romantyczny; Gustaw wierzy w duchową jedność z ukochaną i rozpoznaje w niej zagubioną połowę swej duszy/
Ksiądz – zgodnie z ówczesną postawą duchowieństwa – pogląd klasyczny, uznaje Gustawa za szaleńca.
Na koniec Godziny rozpaczy Gustaw przebija swoje serce sztyletem i żyje nadal.
Jak interpretować ten fakt?
Można odczytać gest Gustawa jako scenę symboliczną – jego „śmierć” nie jest śmiercią rzeczywistą, ale odejściem od świata ludzi w krainę samotności i wyobcowania.
Godzina przestrogi
Jest refleksją o charakterze filozoficznym .
Gustaw – obserwując rój motyli i ciem, które krążą koło świecy – ubolewa nad wadami świata.
Gustaw uznaje te stworzenia za dusze zmarłych i rekonstruuje panoramę społeczną ludzi (scena ta przypomina część II Dziadów).
Przestroga brzmi podobnie jak nakaz z Części II:
szczęście niebiańskie, jeśli trafi się człowiekowi za życia „opóźnia” drogę do szczęścia wiecznego (a szczęściem takim jest miłość).
Godziny rozdzielone są gaśnięciem kolejnych świec i lampy, a także pianiem koguta.
Podsumowanie
Czwarta część „Dziadów” jest utworem, który ukazuje romantyczną wizję świata – przestrzeni wielowymiarowej, miejsca, w którym ścierają się tajemnicze siły.
Bohaterowie są wykreowani na zasadzie kontrastu i reprezentują odmienne poglądy i przekonania:
Gustaw jest uczuciowym indywidualistą, zbuntowanym wobec otaczającej go rzeczywistości,
Ksiądz wszystko chce wyjaśniać za pomocą rozumu, stabilności poszukuje w modlitwie.
Gustaw buntuje się przeciwko obyczajom, przesądom i konwenansom, które krępują uczucia i odbierają ludziom prawo do osobistego szczęścia. Buntuje się przeciwko wzorom romantycznego wychowania, które nie pasuje do faktycznego, rzeczywistego świecie. Ten świat rządzi się odrębnymi prawami, bezwzględnymi i okrutnymi – a Gustaw miał inne oczekiwania, które zrodziły się na gruncie czytanych lektur i które to lektury ukształtowały jego uczucia, pozwoliły mu uwierzyć w idealny obraz kobiety. Zgodnie z filozofią romantyczną świata nie można więc poznać jedynie za pomocą rozumu, potrzebne są także uczucia i wiara.
Dlatego Gustaw prosi o przywrócenie obrzędu dziadów i apeluje nie tylko o pomoc w imieniu cierpiących dusz, ale także o to, by nie zamykać się na uczucia i wartości obecne w świecie od lat.
Marta Zdanowska
Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
ZGARNIJ NOTATKI ZA FREE
W każdy poniedziałek o 19:00 wysyłamy darmowe notatki dla maturzystów!
Nazwa i ramy czasowe epoki Od 1945 – do dziś Do dziś wielu badaczy spiera się o to, jak określić ramy czasowe współczesności. Jedni uważają, że należy mówić o niej już od 1939 roku, inni zakładają, że rozpoczęła się ona wraz z zakończeniem II wojny światowej, więc w roku 1945. Sytuację komplikuje to, że epoka ta jest […]
Nazwa i ramy czasowe epoki Nazwa i granice czasowe epoki wynikają z siebie wzajemnie – to okres między dwiema wojnami światowymi. Początek epoki to rok 1918 (zakończenie I wojny światowej), koniec epoki to rok 1939 (wybuch II wojny światowej). W Polsce to czas niepodległości odzyskanej po 123 latach zaborów. Filozofia epoki Koncepcje filozoficzne epoki proponują […]
Ramy czasowe 1939-1944 – okres wojny i okupacji; życie literackie istnieje tylko w podziemiach lub na emigracji. Ważne pojęcia Okupacja Zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy. Charakterystycznym elementem rzeczywistości wojennej były obozy: koncentracyjne, pracy, zagłady. Najważniejszym tematem literatury stały się doświadczenia i przeżycia […]