Drugi kurs do matury za 1

KOD: 2za1

Darmowe materiały

Notatka syntetyzująca na maturze z języka polskiego

Jednym z zadań w części 1. Język polski w użyciu jest notatka syntetyzująca. Notatka syntetyzująca jest formą zwięzłego przedstawienia informacji istotnych dla danego tekstu lub tekstów. Odmianą tego typu wypowiedzi jest notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie – z taką właśnie spotkasz się na maturze.  Notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie jest krótką formą wypowiedzi, w której w rzeczowy sposób przedstawiasz istotne informacje […]

Spis treści

Jednym z zadań w części 1. Język polski w użyciu jest notatka syntetyzująca.

Notatka syntetyzująca jest formą zwięzłego przedstawienia informacji istotnych dla danego tekstu lub tekstów. Odmianą tego typu wypowiedzi jest notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie – z taką właśnie spotkasz się na maturze. 

Notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie jest krótką formą wypowiedzi, w której w rzeczowy sposób przedstawiasz istotne informacje na dany temat. 

 Aby napisać dobrą notatkę syntetyzującą, należy: 

  1. Przeanalizować temat notatki określony w zadaniu egzaminacyjnym.
  2. Uważnie przeczytać oba teksty zamieszczone w arkuszu egzaminacyjnym, aby wybrać informacje kluczowe dla realizacji tematu notatki.
  3. Dokonać syntezy wybranych informacji, tak aby określić stanowisko autora każdego tekstu względem zagadnienia określonego w temacie notatki.
  4. Porównać stanowiska autorów obu tekstów pod kątem np. aspektów zagadnienia określonego w temacie notatki, które porusza każdy z autorów, punktów wspólnych i/lub rozbieżnych w stanowiskach obu autorów.
  5. Uporządkować wnioski z powyższych analiz, tak aby notatka w syntetyczny sposób przedstawiała stanowiska obu autorów dotyczące zagadnienia określonego w temacie notatki, wskazując – zgodnie z treścią tekstów – na podobieństwa i/lub różnice pomiędzy tymi stanowiskami, oraz zawierała ogólne stwierdzenie na temat tego, w jaki sposób oba teksty dotyczą/odnoszą się do tematu notatki.
  6. Zredagować notatkę, pamiętając, że powinna ona być: 
  • rzeczowa (zgodna z treścią obu tekstów)
  • zwięzła (licząca od 60 do 90 wyrazów)
  • spójna (składająca się z logicznie powiązanych ze sobą zdań)
  • sformułowana własnymi słowami (należy stosować m.in. parafrazę, uogólnienie treści, synonimy
  • napisana tekstem ciągłym oraz poprawna językowo, ortograficznie i interpunkcyjnie

Jak napisać notatkę syntetyzującą? 

Schemat pracy nad notatką syntetyzującą – krok po kroku: 

Analiza tematu notatki

  • zacznij od dokładnego zapoznania się najpierw z poleceniem 
  • zastanów się co masz zrobić 
  • czego dotyczy temat 
  • podkreśl najważniejsze elementy polecenia aby o nich nie zapomnieć 

Analiza tekstów i dokonanie wyboru informacji

  • uważnie przeczytaj oba teksty 
  • podkreśl istotne informacje – możesz zapisać je w punktach 
  • zanotuj w brudnopisie własnymi słowami najważniejsze myśli wynikające z tekstów 

Określenie stanowiska autorów 

  • określ stanowisko każdego z autorów wobec analizowanego zagadnienia 
  • wynotuj/podkreśl w tekście Istotne informacje odnoszące się do omawianego zagadnienia 

Porównanie stanowisk autorów 

  • porównaj stanowiska autorów obu tekstów pod kątem np. aspektów zagadnienia określonego w temacie notatki, które porusza każdy z autorów 
  • określ ich punkty wspólne i rozbieżności 

Zebranie wniosków z analizy 

  • określ, w jaki sposób oba teksty odnoszą się do tematu notatki 
  • w jaki sposób oba teksty prezentują omawiane w notatce zagadnienie 

Podsumowanie

Redagując notatkę syntetyzującą pamiętaj o podstawowych pytaniach. 

Pytania podstawowe

  • Co na temat zagadnienia określonego w temacie notatki mówią obaj autorzy? 
  • Jakie stanowiska przyjmują? 
  • Czy ich stanowiska względem zagadnienia określonego w temacie notatki są podobne czy różne? 
  • Jakie punkty wspólne i/lub jakie rozbieżności można zauważyć w stanowiskach autorów obu tekstów? 

Notatka musi zawierać: 60–90 wyrazów. 

Zapamiętaj! Przy pisaniu notatki syntetyzującej pomijamy wstępne pytania, np. O czym jest tekst? Czego dotyczy tekst?, ponieważ zagadnienie zawarte jest w treści zadania. 

Marta Zdanowska

Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Omówienie epoki: Oświecenie

Nazwa i ramy czasowe epoki Oświecenie – to inaczej „wiek rozumu” (ludzi myślących i wykształconych), „wiek filozofów”, bo właśnie rozum ludzki ma być naturalnym światłem wskazującym drogę poznania świata i człowieka (po okresie ciemności, za jaki uważano epokę baroku). Tu gwałtownie rozwija się filozofia, nauka; dokonują się ogromne przemiany społeczne i polityczne. Za kolebkę oświecenia […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Omówienie epoki: Młoda Polska

Nazwa i ramy czasowe epoki Nowy prąd w literaturze i sztuce zaistniał pod wieloma nazwami. Najpopularniejszym terminem, jakim określano ten okres jest Młoda Polska. Użył jej pierwszy Artur Górski, który w 1898 r. wydał cykl artykułów, w których przemawiał w imieniu młodego pokolenia pisarzy. Zarówno w Polsce, jak i w całej Europie, funkcjonowały jeszcze inne […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Jak uczymy metodą Zday

Wielka Powtórka Maturalna to projekt, który stawia na efektywne przygotowanie uczniów do matury w krótkim czasie. Zastosowana przez nas metodologia ZDAY to nowoczesne podejście, które pozwala na maksymalne wykorzystanie czasu, energii i zasobów ucznia, koncentrując się na najważniejszych aspektach nauki. W naszym podejściu nie chodzi tylko o przyswajanie wiedzy, ale również o to, jak skutecznie […]

ZOBACZ WIĘCEJ