Czym jest kontekst i jak znaleźć go na maturze z polskiego?
Kontekst to odniesienia potrzebne do zrozumienia jakiegoś dzieła literackiego. Kontekst jest: nawiązaniem, inspiracją, dialogiem międzytekstami (intertekstualność).
Utwór literacki powstaje zwykle w wyniku różnych okoliczności, np. w związku z wydarzeniami w życiu artysty, w wyniku inspiracji zewnętrznej lub jako polemika z czymś lub kontynuacja czegoś (jakieś idei). Powiązanie dzieła i wskazanie wspólnych zależności to właśnie kontekst. Pomaga on w interpretacji, w zrozumieniu sensu dzieła, poszerza problematykę dzieła, odsyła do świata poza utworem.
Wskazówki przy wprowadzaniu kontekstu do wypracowania:
- kontekst musi być bezpośrednio związany z analizowanym przez ciebie utworem lub problemem zawartym w temacie wypracowania
- kontekst nie może polegać jedynie na „pochwaleniu się swoją wiedzą”, nie mogą to też być informacje luźno związane z omawianym utworem lub zagadnieniem, ale mają służyć pogłębieniu sensu analizowanego dzieła lub problemu
- wprowadzenie kontekstu nie wymaga tworzenia nowego akapitu
Sformułowanie „odnieś się do kontekstu” oznacza, że musisz pokazać, że widzisz punkty wspólne pomiędzy omawianym przez Ciebie wątkiem, motywem z lektury, postępowaniem bohatera a czymś innym.
Rodzaje kontekstów i ich najważniejsze cechy
Kontekst historycznoliteracki
Dotyczy najbliższego otoczenia analizowanego dzieła i obejmuje:
- wiadomości o autorze,
- genezę utworu,
- stosunek utworu do tradycji literackiej i do epoki, w której powstał utwór
Dotyczy więc tych informacji o dziele i okolicznościach jego powstania, które mają istotne znaczenie dla jego zrozumienia.
Kontekst literacki
Obejmuje odniesienia do innego utworu literackiego, do którego analizowany utwór może odsyłać wprost lub sygnalizować odniesienie w sposób ukryty (aluzja literacka).
- odniesienie do innego utworu to także dostrzeżenie podobieństwa problematyki łączącej oba teksty
- to inny utwór literacki, który ma taką samą tematykę, porusza ten sam motyw lub bohater literacki o podobnej postawie lub światopoglądzie
Kontekst biograficzny
- obejmuje fakty z życia autora, które miały wpływ na powstanie dzieła literackiego
- odwołanie do doświadczeń biograficznych autora
Przy czym nie jest obowiązkowa szczegółowa znajomość biografii twórcy. Kontekst biograficzny należy przywołać w przypadku tych utworów, których geneza wiąże się z ważnym wydarzeniem z życia autora.
Kontekst kulturowy
- obejmuje odwołania do innych tekstów kultury, umożliwiających pogłębione odczytanie tego dzieła
- odwołanie do zjawisk kulturowych
Kontekst religijny
- obejmuje wierzenia religijne, których przywołanie sprawi, że możliwe stanie się pogłębione odczytanie sensów utworu
Kontekst mitologiczny
- obejmuje, tematy, toposy, archetypy, mające swoje źródło w Mitologii i umożliwiające poszerzenie odczytania utworu
Mitologia to jedno z dwóch ważnych źródeł kultury, którego motywy, tematy, wątki są przywoływane, reinterpretowane w wielu tekstach.
Kontekst biblijny
- obejmuje tematy, toposy, archetypy, mające swoje źródło w omawianych fragmentach Biblii i umożliwiające pogłębione odczytanie utworu.
- Biblia to jedno z dwóch ważnych źródeł kultury, źródło wielu motywów i archetypów
Kontekst historyczny
- obejmuje fakty, wydarzenia historyczne, które wpłynęły na powstanie utworu literackiego
Przy czym nie jest obowiązkowa szczegółowa znajomość wydarzeń historycznych.
Kontekst filozoficzny
- obejmuje poglądy myślicieli, których przywołanie jest niezbędne dla zrozumienia sensu utworu
- pisarze, podobnie jak filozofowie, podejmują refleksję nad egzystencją człowieka, pytają o cel, sens ludzkiego istnienia. Aby zrozumieć przesłanie zawarte w utworze literackim, warto odwołać się do poglądów filozoficznych
Kontekst egzystencjalny
- obejmuje zagadnienia związane z istnieniem, bytem, doświadczeniem życiowym człowieka, które wpłynęły na powstanie utworu literackiego
- problemy egzystencjalne, związane z podstawami ludzkiego życia, jego sensem, wartościami, celami
Kontekst polityczny
- obejmuje informacje związane z funkcjonowaniem władzy, ustroju, relacje między władzą a obywatelem, wpływające na powstanie utworu literackiego
Przy czym nie jest wymagana szczegółowa wiedza na temat ustrojów politycznych.
Kontekst społeczny
- obejmuje zagadnienia dotyczące życia warstw, grup, środowisk społecznych, wpływające na powstanie utworu literackiego
Po przeanalizowaniu powyższych kontekstów można stwierdzić, że kontekst warto wprowadzić jako element uzupełniający w akapicie poświęconym odczytaniu sensów:
- utworu załączonego do tematu wypracowania
- wybranej lektury obowiązkowej
- innego utworu literackiego
- problemu zawartego w temacie.
Co więcej, w jednym akapicie rozwinięcia pracy można przywołać różne konteksty
- na przykład: dwa konteksty w tym samym akapicie, poświęconym ukazaniu samotnej walki bohatera powieści George’a Orwella Rok 1984 – biograficzny i polityczny
Należy pamiętać, aby treści kontekstowe (ich szczegółowość, obszerność) były podporządkowane odczytaniu sensów danego utworu, a nie – przytaczane jako informacje dodatkowe, dygresje, luźno powiązane z tekstem.
Gdy wprowadzasz kontekst, zastanów się, czy:
- jest on przydatny do omówienia utworu w szerszej perspektywie
- pogłębia i rozwija omawiane zagadnienie
- potwierdza, rozwija sformułowaną przez Ciebie refleksję
Przykłady wyrażeń, które można wykorzystać przy wprowadzaniu kontekstu
- By lepiej zrozumieć ten problem, należy odwołać się do …
- Takie zachowanie bohatera wynika z …
- Nie można zrozumieć tekstu bez odwołania się do …
- Z podobną postawą mamy do czynienia …
- Takie myślenie jest również obecne w …
- Przedstawiony kontekst wydaje mi się istotny, ponieważ …
- Światopogląd epoki, w której powstał interpretowany utwór, wyróżnia …
- Inspiracją do napisania dzieła były własne doświadczenia życiowe autora …
- Odnajdujemy tu elementy autobiograficzne …
- Utwór odbiega od założeń gatunkowych stworzonych w epoce …
- Gdyby nie doświadczenia biograficzne autora związane z…
- Na tę sytuację zapewne miały wpływ uwarunkowania historyczne takie jak…
- Zapewne wpłynęły na to poglądy autora, który uważał, że…
- Podobną postawę reprezentował…
- Ten sam motyw można dostrzec w…
- Warto zaznaczyć, że dla ludzi tamtej epoki szczególnie ważna była…