Drugi kurs do matury za 1

KOD: 2za1

Darmowe materiały

Konteksty na maturze z języka polskiego

Konteksty literackie na maturze z języka polskiego. Wyjaśniamy, czym są i jak je wprowadzać. Wskazówki i przykłady wyrażeń przy wprowadzaniu do wypracowania.

Spis treści

Czym jest kontekst i jak znaleźć go na maturze z polskiego?

Kontekst to odniesienia potrzebne do zrozumienia jakiegoś dzieła literackiego. Kontekst jest: nawiązaniem, inspiracją, dialogiem międzytekstami (intertekstualność).

Utwór literacki powstaje zwykle w wyniku różnych okoliczności, np. w związku z wydarzeniami w życiu artysty, w wyniku inspiracji zewnętrznej lub jako polemika z czymś lub kontynuacja czegoś (jakieś idei). Powiązanie dzieła i wskazanie wspólnych zależności to właśnie kontekst. Pomaga on w interpretacji, w zrozumieniu sensu dzieła, poszerza problematykę dzieła, odsyła do świata poza utworem.

Wskazówki przy wprowadzaniu kontekstu do wypracowania:

  • kontekst musi być bezpośrednio związany z analizowanym przez ciebie utworem lub problemem zawartym w temacie wypracowania
  • kontekst nie może polegać jedynie na „pochwaleniu się swoją wiedzą”, nie mogą to też być informacje luźno związane z omawianym utworem lub zagadnieniem, ale mają służyć pogłębieniu sensu analizowanego dzieła lub problemu
  • wprowadzenie kontekstu nie wymaga tworzenia nowego akapitu

Sformułowanie „odnieś się do kontekstu” oznacza, że musisz pokazać, że widzisz punkty wspólne pomiędzy omawianym przez Ciebie wątkiem, motywem z lektury, postępowaniem bohatera a czymś innym. 

Rodzaje kontekstów i ich najważniejsze cechy 

Kontekst historycznoliteracki 

Dotyczy najbliższego otoczenia analizowanego dzieła i obejmuje: 

  • wiadomości o autorze, 
  • genezę utworu, 
  • stosunek utworu do tradycji literackiej i do epoki, w której powstał utwór 

Dotyczy więc tych informacji o dziele i okolicznościach jego powstania, które mają istotne znaczenie dla jego zrozumienia. 

Kontekst literacki 

Obejmuje odniesienia do innego utworu literackiego, do którego analizowany utwór może odsyłać wprost lub sygnalizować odniesienie w sposób ukryty (aluzja literacka). 

  • odniesienie do innego utworu to także dostrzeżenie podobieństwa problematyki łączącej oba teksty 
  • to inny utwór literacki, który ma taką samą tematykę, porusza ten sam motyw lub bohater literacki o podobnej postawie lub światopoglądzie 

Kontekst biograficzny

  • obejmuje fakty z życia autora, które miały wpływ na powstanie dzieła literackiego 
  • odwołanie do doświadczeń biograficznych autora 

Przy czym nie jest obowiązkowa szczegółowa znajomość biografii twórcy. Kontekst biograficzny należy przywołać w przypadku tych utworów, których geneza wiąże się z ważnym wydarzeniem z życia autora. 

Kontekst kulturowy

  • obejmuje odwołania do innych tekstów kultury, umożliwiających pogłębione odczytanie tego dzieła 
  • odwołanie do zjawisk kulturowych 

Kontekst religijny

  • obejmuje wierzenia religijne, których przywołanie sprawi, że możliwe stanie się pogłębione odczytanie sensów utworu 

Kontekst mitologiczny

  • obejmuje, tematy, toposy, archetypy, mające swoje źródło w Mitologii i umożliwiające poszerzenie odczytania utworu 

Mitologia to jedno z dwóch ważnych źródeł kultury, którego motywy, tematy, wątki są przywoływane, reinterpretowane w wielu tekstach. 

Kontekst biblijny

  • obejmuje tematy, toposy, archetypy, mające swoje źródło w omawianych fragmentach Biblii i umożliwiające pogłębione odczytanie utworu. 
  • Biblia to jedno z dwóch ważnych źródeł kultury, źródło wielu motywów i archetypów 

Kontekst historyczny

  • obejmuje fakty, wydarzenia historyczne, które wpłynęły na powstanie utworu literackiego 

Przy czym nie jest obowiązkowa szczegółowa znajomość wydarzeń historycznych. 

Kontekst filozoficzny

  • obejmuje poglądy myślicieli, których przywołanie jest niezbędne dla zrozumienia sensu utworu 
  • pisarze, podobnie jak filozofowie, podejmują refleksję nad egzystencją człowieka, pytają o cel, sens ludzkiego istnienia. Aby zrozumieć przesłanie zawarte w utworze literackim, warto odwołać się do poglądów filozoficznych 

Kontekst egzystencjalny

  • obejmuje zagadnienia związane z istnieniem, bytem, doświadczeniem życiowym człowieka, które wpłynęły na powstanie utworu literackiego 
  • problemy egzystencjalne, związane z podstawami ludzkiego życia, jego sensem, wartościami, celami 

Kontekst polityczny

  • obejmuje informacje związane z funkcjonowaniem władzy, ustroju, relacje między władzą a obywatelem, wpływające na powstanie utworu literackiego 

Przy czym nie jest wymagana szczegółowa wiedza na temat ustrojów politycznych. 

Kontekst społeczny

  • obejmuje zagadnienia dotyczące życia warstw, grup, środowisk społecznych, wpływające na powstanie utworu literackiego 

Po przeanalizowaniu powyższych kontekstów można stwierdzić, że kontekst warto wprowadzić jako element uzupełniający w akapicie poświęconym odczytaniu sensów: 

  1. utworu załączonego do tematu wypracowania 
  2. wybranej lektury obowiązkowej 
  3. innego utworu literackiego 
  4. problemu zawartego w temacie. 

Co więcej, w jednym akapicie rozwinięcia pracy można przywołać różne konteksty 

  • na przykład: dwa konteksty w tym samym akapicie, poświęconym ukazaniu samotnej walki bohatera powieści George’a Orwella Rok 1984 – biograficzny i polityczny 

Należy pamiętać, aby treści kontekstowe (ich szczegółowość, obszerność) były podporządkowane odczytaniu sensów danego utworu, a nie – przytaczane jako informacje dodatkowe, dygresje, luźno powiązane z tekstem. 

Gdy wprowadzasz kontekst, zastanów się, czy:

  • jest on przydatny do omówienia utworu w szerszej perspektywie
  • pogłębia i rozwija omawiane zagadnienie
  • potwierdza, rozwija sformułowaną przez Ciebie refleksję

Przykłady wyrażeń, które można wykorzystać przy wprowadzaniu kontekstu

  • By lepiej zrozumieć ten problem, należy odwołać się do …
  • Takie zachowanie bohatera wynika z …
  • Nie można zrozumieć tekstu bez odwołania się do …
  • Z podobną postawą mamy do czynienia …
  • Takie myślenie jest również obecne w …
  • Przedstawiony kontekst wydaje mi się istotny, ponieważ …
  • Światopogląd epoki, w której powstał interpretowany utwór, wyróżnia …
  • Inspiracją do napisania dzieła były własne doświadczenia życiowe autora …
  • Odnajdujemy tu elementy autobiograficzne …
  • Utwór odbiega od założeń gatunkowych stworzonych w epoce …
  • Gdyby nie doświadczenia biograficzne autora związane z…
  • Na tę sytuację zapewne miały wpływ uwarunkowania historyczne takie jak…
  • Zapewne wpłynęły na to poglądy autora, który uważał, że…
  • Podobną postawę reprezentował…
  • Ten sam motyw można dostrzec w…
  • Warto zaznaczyć, że dla ludzi tamtej epoki szczególnie ważna była…

Marta Zdanowska

Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Top 10 związków frazeologicznych, które warto znać na maturze

Związki frazeologiczne mogą pojawić się na maturze pisemnej, jak i ustnej! Poznaj TOP 10 i bądź spokojny na egzaminie.

ZOBACZ WIĘCEJ

Jakie przedmioty zdawać na maturze, aby dostać się na prawo?

Decyzję o zdawaniu na studia prawnicze poprzedza przygotowanie do matury z konkretnych przedmiotów na poziomie rozszerzonym. Kandydaci muszą zwrócić uwagę na przedmioty liczące się podczas rekrutacji, a te różnią się w zależności od uczelni. Sprawdźmy, co czeka kandydatów chcących związać swoją przyszłość z wymiarem sprawiedliwości. Studia prawnicze: co zdawać na maturze? Wybór właściwych przedmiotów maturalnych […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Wydłużenie czasu na maturze – dla kogo i na jakich zasadach?

Nie wszyscy zdają maturę na takich samych zasadach. Komu przysługuje wydłużony czas na maturze? Taka możliwość istnieje w przypadku młodzieży, która ma problemy behawioralne, zdrowotne, ale też cudzoziemców lub osób mieszkających za granicą. Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi także przewidziano nadliczbowe minuty. Wyjaśniamy, jak wydłużyć czas na maturze, jakie warunki trzeba spełnić i jak […]

ZOBACZ WIĘCEJ