Dwa określenia epoki W dawniejszej literaturze: Dzisiaj podziały te już nie obowiązują. Terminy antyk i starożytność są równoprawne i można je stosować wymiennie. Starożytność to okres w historii od wynalezienia pisma do V w. n.e. kulturę europejską ukształtowały: Grecja, Rzym i chrześcijaństwo. Okresy historyczne Przyjmuje się cztery wielkie okresy w dziejach kultur starożytnej Grecji i […]
Spis treści
Dwa określenia epoki
antyk (od łac. słowa antiqus – dawny)
starożytność.
W dawniejszej literaturze:
Antyk oznacza historię i kulturę krajów basenu Morza Śródziemnego, a w szczególności Grecji i Rzymu.
Starożytność pojmowano natomiast jako pojęcie szersze, obejmujące swym zasięgiem także pozostałe kręgi kulturowe, takie jak cywilizacje Sumerów, Egiptu czy świat, o którym mówią księgi Starego Testamentu.
Dzisiaj podziały te już nie obowiązują. Terminy antyk i starożytność są równoprawne i można je stosować wymiennie.
Starożytność to okres w historii od wynalezienia pisma do V w. n.e. kulturę europejską ukształtowały: Grecja, Rzym i chrześcijaństwo.
Antyk – pojęcie określa epokę, która obejmuje starożytność grecko-rzymską. Zaczyna się od powstania pierwszych utworów literackich pochodzących z ok. VIII w. p.n.e.
Biblia – powstała w innym kręgu kulturowym, mniej więcej od XIII w. p.n.e. do I w. n.e.
Okresy historyczne
Przyjmuje się cztery wielkie okresy w dziejach kultur starożytnej Grecji i Rzymu:
Okres przedklasyczny (archaiczny) IX-VI w. p.n.e.
Okres klasyczny V-IV w. p.n.e.
Okres hellenistyczny IV-I w. p.n.e.
Okres rzymski I w. p.n.e.- VI w. n.e.
Filozofia epoki
Filozofia powstała w starożytnej Grecji (ok. VIII-VI w. p.n.e.) i stała się pierwszym znanym sposobem wyjaśniania świata i zjawisk przyrodniczych bez konieczności odwoływania się do mocy boskich. Filozofowie greccy odrzucili mitologiczną wizję świata i próbowali opisać rzeczywistość za pomocą rozumu.
cel – całościowe poznanie rzeczywistości i określenie miejsca, jakie zajmuje w niej człowiek
główny przedmiot rozważań pierwszych greckich filozofów – poszukiwanie podstawowej zasady, a jednocześnie niepodzielnej substancji decydującej o naturze całego kosmosu
Sokrates
Jeden z najwybitniejszych filozofów epoki, nauczyciel Platona. W jego rozumowaniu główną rolę odgrywała metoda heurezy – czyli stawianie pytań. Uznawał istnienie absolutnego dobra (którym wg niego była doskonałość osobista) i absolutnej prawdy, które można poznać za pomocą tzw. żywego dialogu. Interesowało go dobre i uczciwe życie, w ten sposób zapoczątkował etykę. Uważał, że to, co dobre, wyrasta z mądrości, zatem by być dobrym – trzeba być mądrym. Stworzył pojęcie cnoty, którą utożsamiał ze szczęściem, świadomością dobra i zła. Twierdził, że zachowywanie cnoty jest gwarancją doskonałości i moralnego postępowania.
Platon
Uczeń Sokratesa. Jest twórcą pierwszego systemu filozoficznego, tzw. idealizmu obiektywnego. Uważał, że byty rzeczywiste są jedynie odbiciem bytów idealnych. Twierdził, że rzeczywistość to świat pozorów, prawdziwy jest świat idealny, niedostępny zmysłom, którego należy mieć świadomość i do którego należy dążyć. Platon najwyższą wartość poznawczą przypisywał duszy, która wg niego obdarzona jest wrodzoną wiedzą o ideach.
Arystoteles
Uważany za najwszechstronniejszego myśliciela i uczonego starożytności. Zajmował się niemal wszystkimi ówczesnymi dziedzinami wiedzy. W dziedzinie etyki wprowadził pojęcie ideału, do którego człowiek powinien dążyć. Za szczęście uważał czynienie dobra i życie w cnocie. Stworzył także etykę złotego środka – czyli poszukiwanie umiaru we wszystkim, co człowiek czyni, a także uważał, że szczęście polega na życiu rozumnym i dążeniu do doskonałości.
Postawy filozoficzne
Stoicyzm
Doktryna filozoficzna, której twórcą jest Zenon z Kition. Jej zwolennicy propagowali życie zgodne z rozumem i opanowanie namiętności jako najwyższą cnotę i warunek szczęścia.
Człowiek nie ma wpływu na bieg wydarzeń, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest zaakceptowanie prawa natury.
Człowiek powinien w życiu kierować się rozumem, a nie emocjami (cnota) oraz dążyć do osiągnięcia równowagi ducha (umiar).
Należy zachować „stoicki spokój”, czyli dystans wobec wyroków fortuny – wszelkiego zła i dobra, które przytrafia się człowiekowi.
Epikureizm
Doktryna filozoficzna stworzona przez Epikura z Samos, zgodnie z którą życie szczęśliwe jest tożsame z życiem moralnym. Za szczęście Epikurejczycy uznawali brak cierpień. W literaturze pod nazwą epikureizmu kryje się często dążenie do korzystania z uciech życia, ale z umiarem.
Dobre życie polega na doznawaniu przyjemności.
Podstawową przyjemnością jest radość życia, sam brak cierpienia.
Należy korzystać z każdej chwili – hasło Horacego „Carpe diem” – chwytaj dzień.
Nie należy bać się śmierci, bo „dopóki jesteśmy, nie ma śmierci, a gdy ona przychodzi, nie ma nas”.
Hedonizm
Nurt filozoficzny, którego twórcą jest Arystyp z Cyreny. Nazwa pochodzi od greckiego słowa „hedone”, które znaczy rozkosz. Hedoniści uważali rozkosz cielesną za jedyny cel życia człowieka i naczelny motyw ludzkiego postępowania.
Najwyższym dobrem i celem życia człowieka są przyjemności.
Ważne są doznania teraźniejsze – to, co było i to, co będzie nie ma znaczenia.
Sofiści
Prawdy obiektywne nie istnieją.
Sceptycy
Nie wiemy, jaka jest naprawdę rzeczywistość (wszystko jest względne), więc powinniśmy się powstrzymać od wydawania o niej sądów.
Cynicy
Kwestionowanie (bojkot) wszelkich norm społecznych – nie ma społeczeństwa, są tylko indywidualne jednostki.
Cechy literatury antycznej
Mimesis (naśladownictwo)
Dzieło obrazuje rzeczywistość, przedstawia prawdopodobnego bohatera, z którym odbiorca może się utożsamić.
Decorum (stosowność)
Odpowiedniość formy i stylu (języka) dzieła do treści.
Podporządkowanie funkcjom
Odbiorca najczęściej znał treść dzieła, dzięki czemu mógł się skupić na przeżywaniu emocji lub czerpaniu rozrywki.
Proporcjonalność – harmonia elementów, umiar
Przemyślana kompozycja utworu, np. podział na trzy części: wstęp, rozwinięcie i zakończenie (Arystoteles).
Wzorce osobowe epoki
Heros
nieustraszony, honorowy, bezkompromisowy
biegły w rzemiośle żołnierskim
mający posłuch wśród podwładnych
Przykład literacki – Homer „Iliada” (Achilles, Hektor)
Buntownik
łamie reguły nawet te, ustanowione przez bóstwa
odważny
skłonny do poświęcenia siebie w imię wyznawanych racji
Przykład literacki – mitologia (Prometeusz)
Tułacz (podróżnik, homo viator)
konsekwentny i uparty w poszukiwaniu drogi powrotnej
odważny
otwarty na świat
sprytny i zaradny, polega głównie na sobie
Bohater tragiczny
postawiony przed koniecznością dokonania wyboru między równorzędnymi racjami, co zawsze przynosi złe skutki (tzw. konflikt tragiczny)
jego życiem kieruje fatum (los, przeznaczenie), skazany na klęskę
próbując uniknąć przeznaczenia, swoim działaniem przyspiesza jego spełnienie się (tzw. ironia tragiczna)
ciąży na nim wina tragiczna, błędnie rozpoznaje i ocenia własną sytuację, co prowadzi do katastrofy
kieruje się dobrymi intencjami
Przykład literacki – Sofokles „Król Edyp”, „Antygona”
Przykład literacki – Homer „Odyseja” (Odys)
Antyk jako fundament kultury europejskiej
rozwój literatury na gruncie mitologii
narodziny teatru
architektura i sztuka – powstanie klasycznego ideału piękna
szkoły filozoficzne
demokracja i społeczeństwo obywatelskie
ideał człowieka – piękny i dobry (kalokagatia)
fundamenty prawa i organizacji państwa
Marta Zdanowska
Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
ZGARNIJ NOTATKI ZA FREE
W każdy poniedziałek o 19:00 wysyłamy darmowe notatki dla maturzystów!
Nazwa epoki i ramy czasowe epoki Termin średniowiecze pochodzi od łacińskiego sformułowania medium aevum – wiek średni, a więc czas między ważnym dla humanistów antykiem i renesansem. Początek epoki w Europie – 476r. n. e. (data umowna), w Polsce – 2 połowa X w. – 966r,. Koniec epoki w Europie – XIV /XV w., w Polsce – […]
William Szekspir – Makbet Makbet Szekspira to przykład dramatu szekspirowskiego. Jest to studium psychologiczne zbrodni. Szekspir ukazał degradację moralną bohatera. Możemy śledzić proces psychologiczny w umyśle zbrodniarza: powstawanie pierwszych myśli o zbrodni oraz początkowe wahania i obawy. Po pierwszym zabójstwie Makbet nie miał już oporów przed zabijaniem każdego, kto stanie na jego drodze do władzy. Utwór przestrzega przed uleganiem swoim rojeniom i chorym […]
Progi na medycynę, czyli co i jak zdawać, żeby starać się o miejsce na medycynie?
Progi na medycynę od lat budzą emocje wśród maturzystów marzących o karierze lekarza. Wysokie wymagania punktowe i konieczność perfekcyjnego przygotowania sprawiają, że walka o miejsce na kierunku lekarskim staje się wyzwaniem. Czy wiesz, jakie przedmioty zdawać i ile punktów zdobyć, by spełnić swoje marzenia? Sprawdź, jak skutecznie zaplanować naukę i przygotować się do rekrutacji! Jakie […]