Jakie najważniejsze tematy porusza Słowacki w „Kordianie”? Te tematy porządkują materiał dramatu, który zawiera się w kolejnych częściach. Przygotowanie Ta część dramatu tłumaczy przyczyny klęski powstania listopadowego Szatan i czarownice w górach Karpackich tworzą przyszłych przywódców powstania, są to: Prolog Różne koncepcje roli poety i poezji (polemika z Mickiewiczem) Trzy Osoby Prologu przedstawiają trzy propozycje […]
Spis treści
Jakie najważniejsze tematy porusza Słowacki w „Kordianie”?
Podsumowanie i ocena powstania listopadowego
Polemika z Mickiewiczem
Portret psychologiczny Kordiana jako Polaka – pielgrzyma i jako bohatera romantycznego
Koncepcja Polski jako „Winkelrieda narodów” – czyli dyskusja o mesjanizmie
Te tematy porządkują materiał dramatu, który zawiera się w kolejnych częściach.
Przygotowanie
Ta część dramatu tłumaczy przyczyny klęski powstania listopadowego
Diabły i czarownice łowią z kotła postaci przywódców powstania listopadowego
Zawiera krytykę przywódców powstania listopadowego i ocenę samego powstania.
Szatan i czarownice w górach Karpackich tworzą przyszłych przywódców powstania, są to:
Książę Adam Jerzy Czartoryski – oceniony niepochlebnie jako człowiek przesadnie ostrożny, zmienny i dumny, pyszny z racji swojego arystokratycznego pochodzenia
Piotr Skrzynecki – jego cechy to powolność, tendencja do przewlekania spraw, odkładania decyzji, brak zdecydowania
Generał Krukowiecki – nazwany zdrajcą (w 1831 r. podpisał akt kapitulacji Warszawy), człowiek, który opuścił swój naród.
Chłopicki – niechętny wobec chłopów i niższych warstw społecznych, nie umie walczyć, wiecznie kreśli jakieś plany ale brak mu zdolności i umiejętności strategicznych, odwagi, zdecydowania.
Julian Niemcewicz – jawi się jako konserwatywny starzec, żyjący wspomnieniami.
Lelewel – blady mol książkowy, niezdecydowany, zajęty wyłącznie problemami rodzinnymi
Prolog
Różne koncepcje roli poety i poezji (polemika z Mickiewiczem)
Trzy Osoby Prologu przedstawiają trzy propozycje kształtu i roli, jaką ma spełniać poezja:
1. Osoba I – wyobraża pogląd Mickiewicza – poezja mesjanizmu, poświęcenie wybitnej jednostki
2. Osoba II – głosi poezję tyrtejską, walczy, domaga się aktywności i czynu
3. Osoba III – mit poezji jako „narodowej urny pamięci”, przechowującej wartości narodu, by wykorzystać je w odpowiedniej chwili
Akt I
Kordian ma 15 lat – młody, wrażliwy, utalentowany poeta, nieszczęśliwie zakochany w starszej od siebie Laurze
Zawiedziona miłość, sentymentalna „choroba wieku”, brak umiejętności znalezienia celu w życiu powodują zagubienie bohatera, który usiłuje popełnić samobójstwo
Stary sługa Grzegorz przedstawia mu trzy opowieści – trzy propozycje życia:
Janku, co psom szył buty – koncepcja samodzielności, zaradności i praktycyzmu życiowego
Opowieść z walk napoleońskich – propozycja udziału w patriotycznej, zespołowej walce o wolność kraju
Dramatyczna historia z niewoli w Rosji o bohaterskim Kazimierzu, który życiem zapłacił za bunt – koncepcja spisku, konspiracji i jednostkowej walki o ojczyznę
Akt II
Podróże egzystencjalne Kordiana po Europie
W Anglii – przekonuje się Kordian o wszechwładzy pieniądza
We Włoszech – przekonuje się, że prawdziwa miłość nie istnieje
W Rzymie (w czasie audiencji u papieża) – przekonuje się, że los Polaków jest papieżowi obojętny; chrześcijański papież potępia powstanie listopadowe i każe Polakom-katolikom czcić prawosławnego cara.
Szczyt Mont Blanc (kluczowa scena dramatu)- to kres podróży Kordiana, prawdziwa metamorfoza następuje właśnie tutaj. Kordian rozważa swoje sprawy i podejmuje decyzje. Od tej pory Kordian, który odnalazł cel w życiu, będzie walczył o wolność i niepodległość narodu – z okrzykiem „ Polska Winkelriedem narodów” przenosi się do Polski, wcielając się w bojownika walki o wolność ojczyzny
Akt III
Spisek koronacyjny
spiskowcy ze Szkoły Podchorążych zamierzali przeprowadzić zamach na życie cara i księcia Konstantego (rosyjskiego naczelnika wojska polskiego)
do zamachu miało dojść na Placu Saskim, a sygnał do niego mieli dać polscy dostojnicy
nie uczynili tego jednak ze względów moralnych
Kordian samotnie podejmuje się dokonania zamachu na cara
okazuje się jednak, że jest to ponad jego siły
jego własna wyobraźnia – Strach i Imaginacja – przeszkadzają w tym, nie jest w stanie tego uczynić
Kordian mdleje w progu sypialni cara
Scena końcowa dramatu to egzekucja Kordiana – adiutant pędzi z ułaskawieniem, ale nie wiadomo czy zdąży.
Marta Zdanowska
Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
ZGARNIJ NOTATKI ZA FREE
W każdy poniedziałek o 19:00 wysyłamy darmowe notatki dla maturzystów!
Czas i miejsce akcji Akcja utworu rozgrywa się w noc zaduszną i obejmuje 3 godziny (od 21 do 24). Ich upływ jest wyraźnie zaznaczony – odmierzany jest pianiem koguta, dzwonieniem zegara i gaśnięciem świec. Miejscem akcji jest niewielka chatka księdza. Opowieść Gustawa przenosi ją w przestrzeń ówczesnej Litwy – do jego rodzinnej miejscowości, pobliskiego lasu itp. Bohaterowie Gustaw Ksiądz […]
Pytanie jawne 8. Prawa boskie a prawa ludzkie. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. Wstęp i teza Normy moralne określają granice dobra i zła. Źródłem jednych jest natura lub wola boska, źródłem drugich wola ludzi, a ściślej mówiąc tych, którzy rządzą ludźmi i stanowią prawo. W przypadku konfliktu […]
Pytania jawne do matury ustnej z języka polskiego 2026 Biblia (fragmenty) 1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 3. Wizja końca […]