-50% kursy do matury

KUP KURS

Darmowe materiały

Omówienie epoki: Wojna i okupacja

Ramy czasowe  1939-1944 – okres wojny i okupacji; życie literackie istnieje tylko w podziemiach lub na emigracji. Ważne pojęcia  Okupacja Zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy. Charakterystycznym elementem rzeczywistości wojennej były obozy: koncentracyjne, pracy, zagłady. Najważniejszym tematem literatury stały się doświadczenia i przeżycia […]

Spis treści

Ramy czasowe 

1939-1944 – okres wojny i okupacji; życie literackie istnieje tylko w podziemiach lub na emigracji.

Ważne pojęcia 

Okupacja

Zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy. Charakterystycznym elementem rzeczywistości wojennej były obozy: koncentracyjne, pracy, zagłady. Najważniejszym tematem literatury stały się doświadczenia i przeżycia więźniów oraz specyfika obozowego życia. 

Holokaust

Prześladowanie i zagłada Żydów europejskich przez hitlerowców w czasie II wojny światowej. Już po dojściu do władzy Adolfa Hitlera – w 1933 r. – Niemcy rozpoczęły realizację polityki rasistowskiej i antysemickiej. Początkowo przejawiała się ona głównie poprzez pozbawianie Żydów praw i przywilejów oraz konsekwentne skłanianie ich do opuszczania kraju. Ludobójstwo dokonywało się w specjalnie do tego celu przygotowanych obozach zagłady. 

Pokolenie Kolumbów

Młodzież polska urodzona ok. roku 1920, dla których czas wchodzenia w dorosłość przypadł na lata II wojny światowej. Tragizm tego pokolenia wynika z konieczności podjęcia walki; mieli świadomość, że nawet jeśli unikną śmierci, wojna pozostawi trwały ślad w psychice (tzw. porażenie wojną). 

Ważne koncepcje kulturowe 

Katastrofizm pokoleniowy – spełnienie oczekiwania na Koniec świata, jest nim 2 wojna światowa (czyli apokalipsa spełniona) 

Poezja tyrtejska – czyli zagrzewająca do walki 

Heroizm – to ukazanie postaci jako bohaterów 

Deheroizacja – ukazanie postaci bez patosu 

Człowiek zlagrowany / złagrowany – to więzień niemieckich / radzieckich obozów zagłady 

Lektury obowiązkowe

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu, Ludzie, którzy szli 

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat 

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem 

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Nie-Boska komedia – najważniejsze informacje

Okoliczności powstania dramatu Wybuch powstania listopadowego zastał Krasińskiego poza granicami kraju. Tylko wyraźny, kategoryczny zakaz ojca powstrzymał go przed powrotem i czynnym udziałem w powstaniu, tym bardziej jednak wstrząsnęło ono wyobraźnią poety. Oceniał je wprawdzie przez pryzmat ojcowskich poglądów i interpretacji, ale chęć wyrażenia swojego zdania na temat powstania była z dużym prawdopodobieństwem jedną z […]

ZOBACZ WIĘCEJ

TOP 10 lektur do matury

1. William Szekspir – Makbet Makbet Szekspira to przykład dramatu szekspirowskiego. Jest to studium psychologiczne zbrodni. Szekspir ukazał degradację moralną bohatera. Możemy śledzić proces psychologiczny w umyśle zbrodniarza: powstawanie pierwszych myśli o zbrodni oraz początkowe wahania i obawy. Po pierwszym zabójstwie Makbet nie miał już oporów przed zabijaniem każdego, kto stanie na jego drodze do władzy. Utwór przestrzega przed uleganiem swoim rojeniom i […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Omówienie epoki: Renesans

Nazwa i ramy czasowe epoki  Polska nazwa renesans jest tłumaczeniem włoskiego słowa „rinascita”, co znaczy „odrodzenie”. Pojęcie to wprowadził wybitny XVI-wieczny włoski pisarz, malarz, architekt – Giorgio Vasari. Chciał w ten sposób zaakcentować odrębność nowej epoki od średniowiecza. Ta odrębność miała polegać przede wszystkim na odrodzeniu idei antyku wraz z całym jego dorobkiem literackim, filozoficznym […]

ZOBACZ WIĘCEJ