BLACK WEEK
Kursy do matury -50%!

Darmowe materiały

Omówienie epoki: Wojna i okupacja

Ramy czasowe  1939-1944 – okres wojny i okupacji; życie literackie istnieje tylko w podziemiach lub na emigracji. Ważne pojęcia  Okupacja Zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy. Charakterystycznym elementem rzeczywistości wojennej były obozy: koncentracyjne, pracy, zagłady. Najważniejszym tematem literatury stały się doświadczenia i przeżycia […]

Spis treści

Ramy czasowe 

1939-1944 – okres wojny i okupacji; życie literackie istnieje tylko w podziemiach lub na emigracji.

Ważne pojęcia 

Okupacja

Zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy. Charakterystycznym elementem rzeczywistości wojennej były obozy: koncentracyjne, pracy, zagłady. Najważniejszym tematem literatury stały się doświadczenia i przeżycia więźniów oraz specyfika obozowego życia. 

Holokaust

Prześladowanie i zagłada Żydów europejskich przez hitlerowców w czasie II wojny światowej. Już po dojściu do władzy Adolfa Hitlera – w 1933 r. – Niemcy rozpoczęły realizację polityki rasistowskiej i antysemickiej. Początkowo przejawiała się ona głównie poprzez pozbawianie Żydów praw i przywilejów oraz konsekwentne skłanianie ich do opuszczania kraju. Ludobójstwo dokonywało się w specjalnie do tego celu przygotowanych obozach zagłady. 

Pokolenie Kolumbów

Młodzież polska urodzona ok. roku 1920, dla których czas wchodzenia w dorosłość przypadł na lata II wojny światowej. Tragizm tego pokolenia wynika z konieczności podjęcia walki; mieli świadomość, że nawet jeśli unikną śmierci, wojna pozostawi trwały ślad w psychice (tzw. porażenie wojną). 

Ważne koncepcje kulturowe 

Katastrofizm pokoleniowy – spełnienie oczekiwania na Koniec świata, jest nim 2 wojna światowa (czyli apokalipsa spełniona) 

Poezja tyrtejska – czyli zagrzewająca do walki 

Heroizm – to ukazanie postaci jako bohaterów 

Deheroizacja – ukazanie postaci bez patosu 

Człowiek zlagrowany / złagrowany – to więzień niemieckich / radzieckich obozów zagłady 

Lektury

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu, Ludzie, którzy szli 

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat 

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem 

Marta Zdanowska

Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Omówienie epoki: Średniowiecze

Nazwa epoki i ramy czasowe epoki  Termin średniowiecze pochodzi od łacińskiego sformułowania medium aevum – wiek średni, a więc czas między ważnym dla humanistów antykiem i renesansem.  Początek epoki w Europie – 476r. n. e. (data umowna), w Polsce – 2 połowa X w. – 966r,. Koniec epoki w Europie – XIV /XV w., w Polsce – […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Pytanie jawne 36: Postawy odwagi i tchórzostwa.

Pytanie jawne 36. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.  Wstęp i teza Odwaga i tchórzostwo to dwie przeciwstawne sobie postawy w sytuacjach wymagających podejmowania trudnych decyzji. Trzeba jednak pamiętać, że dopiero w obliczu zagrożenia lub trudnego wyzwania następuje weryfikacja postawy, […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Potop – Henryk Sienkiewicz

Tło historyczne Potopu Henryka Sienkiewicza Najazd Szwedów na Polskę w połowie XVII wieku. Centralnym wydarzeniem historycznym w powieści jest obrona Jasnej Góry.  Geneza potopu szwedzkiego Rzeczpospolita prowadziła w owym czasie dwie wojny na wschodzie, zmagając się z trwającym od 1648 r. powstaniem Chmielnickiego i z najazdem Moskwy, która zajęła ogromne obszary Litwy. Szwedzi, wykorzystując zaangażowanie […]

ZOBACZ WIĘCEJ