Drugi kurs do matury za 1

KOD: 2za1

Darmowe materiały

Omówienie epoki: Wojna i okupacja

Ramy czasowe  1939-1944 – okres wojny i okupacji; życie literackie istnieje tylko w podziemiach lub na emigracji. Ważne pojęcia  Okupacja Zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy. Charakterystycznym elementem rzeczywistości wojennej były obozy: koncentracyjne, pracy, zagłady. Najważniejszym tematem literatury stały się doświadczenia i przeżycia […]

Spis treści

Ramy czasowe 

1939-1944 – okres wojny i okupacji; życie literackie istnieje tylko w podziemiach lub na emigracji.

Ważne pojęcia 

Okupacja

Zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy. Charakterystycznym elementem rzeczywistości wojennej były obozy: koncentracyjne, pracy, zagłady. Najważniejszym tematem literatury stały się doświadczenia i przeżycia więźniów oraz specyfika obozowego życia. 

Holokaust

Prześladowanie i zagłada Żydów europejskich przez hitlerowców w czasie II wojny światowej. Już po dojściu do władzy Adolfa Hitlera – w 1933 r. – Niemcy rozpoczęły realizację polityki rasistowskiej i antysemickiej. Początkowo przejawiała się ona głównie poprzez pozbawianie Żydów praw i przywilejów oraz konsekwentne skłanianie ich do opuszczania kraju. Ludobójstwo dokonywało się w specjalnie do tego celu przygotowanych obozach zagłady. 

Pokolenie Kolumbów

Młodzież polska urodzona ok. roku 1920, dla których czas wchodzenia w dorosłość przypadł na lata II wojny światowej. Tragizm tego pokolenia wynika z konieczności podjęcia walki; mieli świadomość, że nawet jeśli unikną śmierci, wojna pozostawi trwały ślad w psychice (tzw. porażenie wojną). 

Ważne koncepcje kulturowe 

Katastrofizm pokoleniowy – spełnienie oczekiwania na Koniec świata, jest nim 2 wojna światowa (czyli apokalipsa spełniona) 

Poezja tyrtejska – czyli zagrzewająca do walki 

Heroizm – to ukazanie postaci jako bohaterów 

Deheroizacja – ukazanie postaci bez patosu 

Człowiek zlagrowany / złagrowany – to więzień niemieckich / radzieckich obozów zagłady 

Lektury

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu, Ludzie, którzy szli 

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat 

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem 

Marta Zdanowska

Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Wesele S. Wyspiański – streszczenie na maturę

 Kompozycja utworu:  Akcja wesela rozgrywa się w bronowickiej chacie, w której zebrali się inteligenci z miasta i chłopi.  Akt I Akt ten nazywany jest realistycznym. Prezentuje typy gości z miasta i chłopów z Bronowic. Ostre, krótkie dialogi charakteryzują i chłopów, i inteligentów, zarysowują kontrast między nimi i prezentują realia wsi. Uczestnicy wesela dużo rozmawiają na […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Omówienie epoki: Renesans

Nazwa i ramy czasowe epoki  Polska nazwa renesans jest tłumaczeniem włoskiego słowa „rinascita”, co znaczy „odrodzenie”. Pojęcie to wprowadził wybitny XVI-wieczny włoski pisarz, malarz, architekt – Giorgio Vasari. Chciał w ten sposób zaakcentować odrębność nowej epoki od średniowiecza. Ta odrębność miała polegać przede wszystkim na odrodzeniu idei antyku wraz z całym jego dorobkiem literackim, filozoficznym […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Dziady cz. III – Adam Mickiewicz

Geneza Dziadów cz. III  W 1830 roku wybuchło powstanie listopadowe, które miało na celu uwolnienie narodu polskiego spod zaborów i zapewnienie mu istnienia niepodległego państwa.  W tym czasie Adam Mickiewicz przebywał poza granicami ziem polskich. Mimo, że po rozpoczęciu powstania zmierzał w kierunku Polski z zamiarem wzięcia udziału w Narodowym zrywie, nie zdążył na czas.  […]

ZOBACZ WIĘCEJ