-50% kursy do matury

KUP KURS

Darmowe materiały

Kordian – Juliusz Słowacki – streszczenie

Jakie najważniejsze tematy porusza Słowacki w „Kordianie”? Te tematy porządkują materiał dramatu, który zawiera się w kolejnych częściach. Przygotowanie Ta część dramatu tłumaczy przyczyny klęski powstania listopadowego Szatan i czarownice w górach Karpackich tworzą przyszłych przywódców powstania, są to: Prolog Różne koncepcje roli poety i poezji (polemika z Mickiewiczem) Trzy Osoby Prologu przedstawiają trzy propozycje […]

Spis treści

Jakie najważniejsze tematy porusza Słowacki w „Kordianie”?

  1. Podsumowanie i ocena powstania listopadowego
  2. Polemika z Mickiewiczem
  3. Portret psychologiczny Kordiana jako Polaka – pielgrzyma i jako bohatera romantycznego
  4. Koncepcja Polski jako „Winkelrieda narodów” – czyli dyskusja o mesjanizmie

Te tematy porządkują materiał dramatu, który zawiera się w kolejnych częściach.

Przygotowanie

Ta część dramatu tłumaczy przyczyny klęski powstania listopadowego

  • Diabły i czarownice łowią z kotła postaci przywódców powstania listopadowego
  • Zawiera krytykę przywódców powstania listopadowego i ocenę samego powstania.

Szatan i czarownice w górach Karpackich tworzą przyszłych przywódców powstania, są to:

  • Książę Adam Jerzy Czartoryski – oceniony niepochlebnie jako człowiek przesadnie ostrożny, zmienny i dumny, pyszny z racji swojego arystokratycznego pochodzenia
  • Piotr Skrzynecki – jego cechy to powolność, tendencja do przewlekania spraw, odkładania decyzji, brak zdecydowania
  • Generał Krukowiecki – nazwany zdrajcą (w 1831 r. podpisał akt kapitulacji Warszawy), człowiek, który opuścił swój naród.
  • Chłopicki – niechętny wobec chłopów i niższych warstw społecznych, nie umie walczyć, wiecznie kreśli jakieś plany ale brak mu zdolności i umiejętności strategicznych, odwagi, zdecydowania.
  • Julian Niemcewicz – jawi się jako konserwatywny starzec, żyjący wspomnieniami.
  • Lelewel – blady mol książkowy, niezdecydowany, zajęty wyłącznie problemami rodzinnymi

Prolog

Różne koncepcje roli poety i poezji (polemika z Mickiewiczem)

Trzy Osoby Prologu przedstawiają trzy propozycje kształtu i roli, jaką ma spełniać poezja:

1. Osoba I – wyobraża pogląd Mickiewicza – poezja mesjanizmu, poświęcenie wybitnej jednostki

2. Osoba II – głosi poezję tyrtejską, walczy, domaga się aktywności i czynu

3. Osoba III – mit poezji jako „narodowej urny pamięci”, przechowującej wartości narodu, by wykorzystać je w odpowiedniej chwili

Akt I

  • Kordian ma 15 lat – młody, wrażliwy, utalentowany poeta, nieszczęśliwie zakochany w starszej od siebie Laurze
  • Zawiedziona miłość, sentymentalna „choroba wieku”, brak umiejętności znalezienia celu w życiu powodują zagubienie bohatera, który usiłuje popełnić samobójstwo

Stary sługa Grzegorz przedstawia mu trzy opowieści – trzy propozycje życia:

  1. Janku, co psom szył buty – koncepcja samodzielności, zaradności i praktycyzmu życiowego
  2. Opowieść z walk napoleońskich – propozycja udziału w patriotycznej, zespołowej walce o wolność kraju
  3. Dramatyczna historia z niewoli w Rosji o bohaterskim Kazimierzu, który życiem zapłacił za bunt – koncepcja spisku, konspiracji i jednostkowej walki o ojczyznę

Akt II

Podróże egzystencjalne Kordiana po Europie

  • W Anglii – przekonuje się Kordian o wszechwładzy pieniądza
  • We Włoszech – przekonuje się, że prawdziwa miłość nie istnieje
  • W Rzymie (w czasie audiencji u papieża) – przekonuje się, że los Polaków jest papieżowi obojętny; chrześcijański papież potępia powstanie listopadowe i każe Polakom-katolikom czcić prawosławnego cara.
  • Szczyt Mont Blanc (kluczowa scena dramatu)- to kres podróży Kordiana, prawdziwa metamorfoza następuje właśnie tutaj. Kordian rozważa swoje sprawy i podejmuje decyzje. Od tej pory Kordian, który odnalazł cel w życiu, będzie walczył o wolność i niepodległość narodu – z okrzykiem „ Polska Winkelriedem narodów” przenosi się do Polski, wcielając się w bojownika walki o wolność ojczyzny

Akt III

Spisek koronacyjny

  • spiskowcy ze Szkoły Podchorążych zamierzali przeprowadzić zamach na życie cara i księcia Konstantego (rosyjskiego naczelnika wojska polskiego)
  • do zamachu miało dojść na Placu Saskim, a sygnał do niego mieli dać polscy dostojnicy
  • nie uczynili tego jednak ze względów moralnych

Kordian samotnie podejmuje się dokonania zamachu na cara

  • okazuje się jednak, że jest to ponad jego siły
  • jego własna wyobraźnia – Strach i Imaginacja – przeszkadzają w tym, nie jest w stanie tego uczynić
  • Kordian mdleje w progu sypialni cara

Scena końcowa dramatu to egzekucja Kordiana – adiutant pędzi z ułaskawieniem, ale nie wiadomo czy zdąży.

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Matura ustna – lista pytań jawnych

Lista pytań na maturę ustną w roku 2025. Biblia (fragmenty)  1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.  2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.  3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Omówienie epoki: Antyk

Dwa określenia epoki W dawniejszej literaturze:  Dzisiaj podziały te już nie obowiązują. Terminy antyk i starożytność są równoprawne i można je stosować wymiennie. Starożytność to okres w historii od wynalezienia pisma do V w. n.e. kulturę europejską ukształtowały: Grecja, Rzym i chrześcijaństwo.  Okresy historyczne  Przyjmuje się cztery wielkie okresy w dziejach kultur starożytnej Grecji i […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Omówienie epoki: Barok

Nazwa i ramy czasowe epoki Nazwa epoki wywodzi się z języka portugalskiego – barocco – oznacza perłę o nieregularnym kształcie. Tło historyczne epoki to przede wszystkim wojny (z wojną trzydziestoletnią 1618-1648 na czele). Prekursorami baroku byli Włosi już w XVI w.  Barok to epoka, która korzeniami sięga końca XVI w. i trwa do połowy XVIII […]

ZOBACZ WIĘCEJ