Jakie najważniejsze tematy porusza Słowacki w „Kordianie”? Te tematy porządkują materiał dramatu, który zawiera się w kolejnych częściach. Przygotowanie Ta część dramatu tłumaczy przyczyny klęski powstania listopadowego Szatan i czarownice w górach Karpackich tworzą przyszłych przywódców powstania, są to: Prolog Różne koncepcje roli poety i poezji (polemika z Mickiewiczem) Trzy Osoby Prologu przedstawiają trzy propozycje […]
Spis treści
Jakie najważniejsze tematy porusza Słowacki w „Kordianie”?
Podsumowanie i ocena powstania listopadowego
Polemika z Mickiewiczem
Portret psychologiczny Kordiana jako Polaka – pielgrzyma i jako bohatera romantycznego
Koncepcja Polski jako „Winkelrieda narodów” – czyli dyskusja o mesjanizmie
Te tematy porządkują materiał dramatu, który zawiera się w kolejnych częściach.
Przygotowanie
Ta część dramatu tłumaczy przyczyny klęski powstania listopadowego
Diabły i czarownice łowią z kotła postaci przywódców powstania listopadowego
Zawiera krytykę przywódców powstania listopadowego i ocenę samego powstania.
Szatan i czarownice w górach Karpackich tworzą przyszłych przywódców powstania, są to:
Książę Adam Jerzy Czartoryski – oceniony niepochlebnie jako człowiek przesadnie ostrożny, zmienny i dumny, pyszny z racji swojego arystokratycznego pochodzenia
Piotr Skrzynecki – jego cechy to powolność, tendencja do przewlekania spraw, odkładania decyzji, brak zdecydowania
Generał Krukowiecki – nazwany zdrajcą (w 1831 r. podpisał akt kapitulacji Warszawy), człowiek, który opuścił swój naród.
Chłopicki – niechętny wobec chłopów i niższych warstw społecznych, nie umie walczyć, wiecznie kreśli jakieś plany ale brak mu zdolności i umiejętności strategicznych, odwagi, zdecydowania.
Julian Niemcewicz – jawi się jako konserwatywny starzec, żyjący wspomnieniami.
Lelewel – blady mol książkowy, niezdecydowany, zajęty wyłącznie problemami rodzinnymi
Prolog
Różne koncepcje roli poety i poezji (polemika z Mickiewiczem)
Trzy Osoby Prologu przedstawiają trzy propozycje kształtu i roli, jaką ma spełniać poezja:
1. Osoba I – wyobraża pogląd Mickiewicza – poezja mesjanizmu, poświęcenie wybitnej jednostki
2. Osoba II – głosi poezję tyrtejską, walczy, domaga się aktywności i czynu
3. Osoba III – mit poezji jako „narodowej urny pamięci”, przechowującej wartości narodu, by wykorzystać je w odpowiedniej chwili
Akt I
Kordian ma 15 lat – młody, wrażliwy, utalentowany poeta, nieszczęśliwie zakochany w starszej od siebie Laurze
Zawiedziona miłość, sentymentalna „choroba wieku”, brak umiejętności znalezienia celu w życiu powodują zagubienie bohatera, który usiłuje popełnić samobójstwo
Stary sługa Grzegorz przedstawia mu trzy opowieści – trzy propozycje życia:
Janku, co psom szył buty – koncepcja samodzielności, zaradności i praktycyzmu życiowego
Opowieść z walk napoleońskich – propozycja udziału w patriotycznej, zespołowej walce o wolność kraju
Dramatyczna historia z niewoli w Rosji o bohaterskim Kazimierzu, który życiem zapłacił za bunt – koncepcja spisku, konspiracji i jednostkowej walki o ojczyznę
Akt II
Podróże egzystencjalne Kordiana po Europie
W Anglii – przekonuje się Kordian o wszechwładzy pieniądza
We Włoszech – przekonuje się, że prawdziwa miłość nie istnieje
W Rzymie (w czasie audiencji u papieża) – przekonuje się, że los Polaków jest papieżowi obojętny; chrześcijański papież potępia powstanie listopadowe i każe Polakom-katolikom czcić prawosławnego cara.
Szczyt Mont Blanc (kluczowa scena dramatu)- to kres podróży Kordiana, prawdziwa metamorfoza następuje właśnie tutaj. Kordian rozważa swoje sprawy i podejmuje decyzje. Od tej pory Kordian, który odnalazł cel w życiu, będzie walczył o wolność i niepodległość narodu – z okrzykiem „ Polska Winkelriedem narodów” przenosi się do Polski, wcielając się w bojownika walki o wolność ojczyzny
Akt III
Spisek koronacyjny
spiskowcy ze Szkoły Podchorążych zamierzali przeprowadzić zamach na życie cara i księcia Konstantego (rosyjskiego naczelnika wojska polskiego)
do zamachu miało dojść na Placu Saskim, a sygnał do niego mieli dać polscy dostojnicy
nie uczynili tego jednak ze względów moralnych
Kordian samotnie podejmuje się dokonania zamachu na cara
okazuje się jednak, że jest to ponad jego siły
jego własna wyobraźnia – Strach i Imaginacja – przeszkadzają w tym, nie jest w stanie tego uczynić
Kordian mdleje w progu sypialni cara
Scena końcowa dramatu to egzekucja Kordiana – adiutant pędzi z ułaskawieniem, ale nie wiadomo czy zdąży.
Marta Zdanowska
Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
ZGARNIJ NOTATKI ZA FREE
W każdy poniedziałek o 19:00 wysyłamy darmowe notatki dla maturzystów!
Pytanie jawne 21: Losy młodzieży polskiej pod zaborami.
Pytanie jawne 21. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. Wstęp i teza Polska młodzież, żyjąca pod zaborami, podejmowała różnorodne inicjatywy wymierzone przeciwko władzom zaborczym, wyrażając sprzeciw wobec utraty tożsamości narodowej oraz niezależności państwowej. W literaturze polskiej losy młodzieży są pochodną […]
Notatka syntetyzująca na maturze z języka polskiego
Jednym z zadań w części 1. Język polski w użyciu jest notatka syntetyzująca. Notatka syntetyzująca jest formą zwięzłego przedstawienia informacji istotnych dla danego tekstu lub tekstów. Odmianą tego typu wypowiedzi jest notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie – z taką właśnie spotkasz się na maturze. Notatka syntetyzująca ukierunkowana tematycznie jest krótką formą wypowiedzi, w której w rzeczowy sposób przedstawiasz istotne informacje […]
Pytanie jawne 76: Czym dla człowieka może być podróżowanie?
Pytanie jawne 76. Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. Wstęp i teza Podróżowanie może być niezwykle cennym doświadczeniem. Istotny jest nie tylko cel, ale i sposób podróży oraz dobre przygotowanie się do niej, a czasem i […]