Pytanie jawne 3: Wizja końca świata. Na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana.
Pytanie jawne 3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. Wstęp i teza Apokalipsa wiąże się z pytaniami dotyczącymi kierunku rozwoju ludzkości i tego, co dzieje się z człowiekiem po śmierci. Motyw ten nie zawsze oznacza dosłowny koniec planety, ale może odnosić […]
Spis treści
Pytanie jawne 3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Wstęp i teza
Apokalipsa wiąże się z pytaniami dotyczącymi kierunku rozwoju ludzkości i tego, co dzieje się z człowiekiem po śmierci. Motyw ten nie zawsze oznacza dosłowny koniec planety, ale może odnosić się do zmian lub upadku określonych porządków społecznych, politycznych, moralnych lub religijnych i może być przedstawiany zarówno poprzez obrazy katastroficzne, jak również w sposób metaforyczny lub symboliczny.
Rozwinięcie w odniesieniu do wskazanej w temacie lektury obowiązkowej
Apokalipsa św. Jana to ostatnia z ksiąg Nowego Testamentu. Opisuje wizję Sądu Ostatecznego oraz związanych z nim wydarzeń. Koniec świata przedstawiany jest jako czas ostatecznego sądu nad ludzkością dokonywanego przez Boga. W tekście pojawia się wiele symboli, które ukazują zakończenie dotychczasowego porządku i powstanie nowej rzeczywistości. Wizja ta zawiera opisy nieszczęść i katastrof, takich jak powódź, głód czy zaraza, które poprzedzać mają koniec świata. W relacji pojawia się postać szatana dążącego do przejęcia ludzkich dusz. Zniszczenie ziemi przebiega etapami, sygnalizowanymi dźwiękami trąb archanielskich i łamaniem pieczęci tajemniczej księgi. Każdy etap łączy się z kolejnymi kataklizmami i prowadzi do całkowitej zagłady dotychczasowej rzeczywistości. Ten gwałtowny i drastyczny – ale w istocie oczyszczający – proces ma przygotować świat i ludzkość na Sąd Ostateczny, po którym sprawiedliwi mają otrzymać życie wieczne, a grzesznicy zostać potępieni. Apokalipsa kończy się zapowiedzią stworzenia nowego nieba i ziemi, gdzie ma panować pokój oraz szczęście.
Kontekst literacki nawiązujący do tematu
Całkowicie odmienny od biblijnego obraz ukazuje Czesław Miłosz w wierszu „Piosenka o końcu świata”. Motyw apokalipsy jest tu przedstawiony metaforycznie. Utwór charakteryzuje się spokojnym nastrojem, a świat przedstawiony jest jako harmonijny. Miłosz opisuje zwykły dzień, podczas którego ludzie wykonują codzienne czynności. Nie pojawiają się żadne niezwykłe zdarzenia. W treści można odnaleźć stwierdzenie, że innego końca świata nie będzie. Wiersz jest refleksją na temat natury końca świata. Zamiast dramatycznego wydarzenia, poeta ukazuje stopniowy proces przemijania, wpisany w codzienność człowieka. Zgodnie z przesłaniem utworu, koniec świata to proces ciągły, będący elementem życia codziennego.
Podsumowanie
Podsumowując, w obu tekstach koniec świata jest nieuchronny i następuje niezależnie od ludzkiej woli. O ile jednak w Apokalipsie św. Jana koniec świata przybiera formę przerażającego, gwałtownego kataklizmu, to w wierszu Miłosza nie towarzyszą mu żadne nadzwyczajne wydarzenia, życie toczy się swoim zwykły trybem, aż któregoś dnia po prostu się kończy.
Przykładowe inne konteksty
Jan Kasprowicz Dies irae– tytuł oznacza „dzień gniewu” Bożego, czyli Sądu Ostatecznego. Dzień ten jest zapowiedziany przez dźwięki trąb, świat pogrąża się w lęku przed karą, całemu zdarzeniu przypatruje się obojętny na tragedię Bóg.
Tadeusz Konwicki Mała apokalipsa – Mała, czyli prywatna – bohater planuje protest przez samospalenie w polskiej, komunistycznej rzeczywistości, gdzie groteska przeplata się z tragizmem. Panuje chaos, upadają normy społeczne i moralne, a codzienne zło staje się głównym problemem bohaterów.
Hans Memling Sąd Ostateczny – słynny tryptyk, lewe skrzydło – raj, prawe – piekło, część centralna – scena sądu. Pokazuje, że wszyscy ludzie zostaną sprawiedliwie osądzeni, nic nie ukryje się przed Bogiem – każdy otrzyma nagrodę zależną od jego ziemskiego życia.
Marta Zdanowska
Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
ZGARNIJ NOTATKI ZA FREE
W każdy poniedziałek o 19:00 wysyłamy darmowe notatki dla maturzystów!
Tło historyczne Potopu Henryka Sienkiewicza Najazd Szwedów na Polskę w połowie XVII wieku. Centralnym wydarzeniem historycznym w powieści jest obrona Jasnej Góry. Geneza potopu szwedzkiego Rzeczpospolita prowadziła w owym czasie dwie wojny na wschodzie, zmagając się z trwającym od 1648 r. powstaniem Chmielnickiego i z najazdem Moskwy, która zajęła ogromne obszary Litwy. Szwedzi, wykorzystując zaangażowanie […]
Alegoria – funkcja i cechy Alegoria może być motywem, przedmiotem, postacią, które poza dosłownym znaczeniem mają także sens przenośny. Alegoria wymaga od odbiorcy pewnej wiedzy o tradycjach kulturowych. Na przykład patrząc na szkielet z kosą, wiemy, że jest to obraz śmierci. Kobieta z zawiązanymi oczami i wagą w dłoni jest znakiem sprawiedliwości. Liczne alegorie zawierają bajki – […]
Pytanie jawne 51: Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości.
Pytanie jawne 51. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. Wstęp i teza Różne losy literackich młodych bohaterów pokazują, jak ważną rolę w procesie kształtowania się świadomości człowieka odgrywają jego własne doświadczenia z lat młodości. Wtedy sprawdzamy granice naszych możliwości, poznajemy konsekwencje […]