Wszystkie kursY po 499
KOD: LUCKY

Darmowe materiały

Pytanie jawne 3: Wizja końca świata. Na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana.

Pytanie jawne 3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.  Wstęp i teza Apokalipsa wiąże się z pytaniami dotyczącymi kierunku rozwoju ludzkości i tego, co dzieje się z człowiekiem po śmierci. Motyw ten nie zawsze oznacza dosłowny koniec planety, ale może odnosić […]

Spis treści

Pytanie jawne 3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 

Wstęp i teza

Apokalipsa wiąże się z pytaniami dotyczącymi kierunku rozwoju ludzkości i tego, co dzieje się z człowiekiem po śmierci. Motyw ten nie zawsze oznacza dosłowny koniec planety, ale może odnosić się do zmian lub upadku określonych porządków społecznych, politycznych, moralnych lub religijnych i może być przedstawiany zarówno poprzez obrazy katastroficzne, jak również w sposób metaforyczny lub symboliczny.

Rozwinięcie w odniesieniu do wskazanej w temacie lektury obowiązkowej

Apokalipsa św. Jana to ostatnia z ksiąg Nowego Testamentu. Opisuje wizję Sądu Ostatecznego oraz związanych z nim wydarzeń. Koniec świata przedstawiany jest jako czas ostatecznego sądu nad ludzkością dokonywanego przez Boga. W tekście pojawia się wiele symboli, które ukazują zakończenie dotychczasowego porządku i powstanie nowej rzeczywistości. Wizja ta zawiera opisy nieszczęść i katastrof, takich jak powódź, głód czy zaraza, które poprzedzać mają koniec świata. W relacji pojawia się postać szatana dążącego do przejęcia ludzkich dusz. Zniszczenie ziemi przebiega etapami, sygnalizowanymi dźwiękami trąb archanielskich i łamaniem pieczęci tajemniczej księgi. Każdy etap łączy się z kolejnymi kataklizmami i prowadzi do całkowitej zagłady dotychczasowej rzeczywistości. Ten gwałtowny i drastyczny – ale w istocie oczyszczający – proces ma przygotować świat i ludzkość na Sąd Ostateczny, po którym sprawiedliwi mają otrzymać życie wieczne, a grzesznicy zostać potępieni. Apokalipsa kończy się zapowiedzią stworzenia nowego nieba i ziemi, gdzie ma panować pokój oraz szczęście.

Kontekst literacki nawiązujący do tematu

Całkowicie odmienny od biblijnego obraz ukazuje Czesław Miłosz w wierszu „Piosenka o końcu świata”. Motyw apokalipsy jest tu przedstawiony metaforycznie. Utwór charakteryzuje się spokojnym nastrojem, a świat przedstawiony jest jako harmonijny. Miłosz opisuje zwykły dzień, podczas którego ludzie wykonują codzienne czynności. Nie pojawiają się żadne niezwykłe zdarzenia. W treści można odnaleźć stwierdzenie, że innego końca świata nie będzie. Wiersz jest refleksją na temat natury końca świata. Zamiast dramatycznego wydarzenia, poeta ukazuje stopniowy proces przemijania, wpisany w codzienność człowieka. Zgodnie z przesłaniem utworu, koniec świata to proces ciągły, będący elementem życia codziennego.

Podsumowanie

Podsumowując, w obu tekstach koniec świata jest nieuchronny i następuje niezależnie od ludzkiej woli. O ile jednak w Apokalipsie św. Jana koniec świata przybiera formę przerażającego, gwałtownego kataklizmu, to w wierszu Miłosza nie towarzyszą mu żadne nadzwyczajne wydarzenia, życie toczy się swoim zwykły trybem, aż któregoś dnia po prostu się kończy.

Przykładowe inne konteksty

  1. Jan Kasprowicz Dies irae – tytuł oznacza „dzień gniewu” Bożego, czyli Sądu Ostatecznego. Dzień ten jest zapowiedziany przez dźwięki trąb, świat pogrąża się w lęku przed karą, całemu zdarzeniu przypatruje się obojętny na tragedię Bóg.
  2. Tadeusz Konwicki Mała apokalipsa – Mała, czyli prywatna – bohater planuje protest przez samospalenie w polskiej, komunistycznej rzeczywistości, gdzie groteska przeplata się z tragizmem. Panuje chaos, upadają normy społeczne i moralne, a codzienne zło staje się głównym problemem bohaterów.
  3. Hans Memling Sąd Ostateczny – słynny tryptyk, lewe skrzydło – raj, prawe – piekło, część centralna – scena sądu. Pokazuje, że wszyscy ludzie zostaną sprawiedliwie osądzeni, nic nie ukryje się przed Bogiem – każdy otrzyma nagrodę zależną od jego ziemskiego życia.

Marta Zdanowska

Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Potop – Henryk Sienkiewicz

Tło historyczne Potopu Henryka Sienkiewicza Najazd Szwedów na Polskę w połowie XVII wieku. Centralnym wydarzeniem historycznym w powieści jest obrona Jasnej Góry.  Geneza potopu szwedzkiego Rzeczpospolita prowadziła w owym czasie dwie wojny na wschodzie, zmagając się z trwającym od 1648 r. powstaniem Chmielnickiego i z najazdem Moskwy, która zajęła ogromne obszary Litwy. Szwedzi, wykorzystując zaangażowanie […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Symbol i alegoria na maturze z języka polskiego

Alegoria – funkcja i cechy Alegoria może być motywem, przedmiotem, postacią, które poza dosłownym znaczeniem mają także sens przenośny.  Alegoria wymaga od odbiorcy pewnej wiedzy o tradycjach kulturowych.  Na przykład patrząc na szkielet z kosą, wiemy, że jest to obraz śmierci.  Kobieta z zawiązanymi oczami i wagą w dłoni jest znakiem sprawiedliwości.  Liczne alegorie zawierają bajki – […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Pytanie jawne 51: Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości.

Pytanie jawne 51. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.  Wstęp i teza Różne losy literackich młodych bohaterów pokazują, jak ważną rolę w procesie kształtowania się świadomości człowieka odgrywają jego własne doświadczenia z lat młodości. Wtedy sprawdzamy granice naszych możliwości, poznajemy konsekwencje […]

ZOBACZ WIĘCEJ