Drugi kurs za 1zł 🎅
KOD: MIKOLAJ

Darmowe materiały

Pytanie jawne 36: Postawy odwagi i tchórzostwa.

Pytanie jawne 36. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.  Wstęp i teza Odwaga i tchórzostwo to dwie przeciwstawne sobie postawy w sytuacjach wymagających podejmowania trudnych decyzji. Trzeba jednak pamiętać, że dopiero w obliczu zagrożenia lub trudnego wyzwania następuje weryfikacja postawy, […]

Spis treści

Pytanie jawne 36. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 

Wstęp i teza

Odwaga i tchórzostwo to dwie przeciwstawne sobie postawy w sytuacjach wymagających podejmowania trudnych decyzji. Trzeba jednak pamiętać, że dopiero w obliczu zagrożenia lub trudnego wyzwania następuje weryfikacja postawy, czy człowiek wykaże się odwagą czy stchórzy i nie da się o tym z góry przesądzić. 

Rozwinięcie w odniesieniu do wskazanej w temacie lektury obowiązkowej

Potop – powieść Sienkiewicza, pisana ku pokrzepieniu serc Polaków pod zaborami – pełna jest postaci odważnych, ale nie brakuje tam i postaw tchórzliwych. 

Wielokrotnie ogromną odwagą wykazywał się główny bohater Potopu, Andrzej Kmicic. Chorąży orszański to typowy przedstawiciel XVII-wiecznej szlachty. Porywczy i gwałtowny, ale dzielny i sprawdzony w boju żołnierz, często wpadał w tarapaty. W ten właśnie sposób trafił pod skrzydła księcia Janusza Radziwiłła i związał się z nim składając przysięgę wierności, nie znając prawdziwych zamiarów magnata. Okrzyknięty zdrajcą przez innych dowódców i przez ukochaną Oleńkę, Kmicic postanawia odkupić swoje winy. Przybiera nazwisko Babinicz i rusza na południe, aby dotrzeć do przebywającego na Śląsku króla Jana Kazimierza. Długo by trzeba wyliczać wszystkie dokonania Kmicica-Babinicza, które są przykładem jego odwagi. W trakcie obrony Jasnej Góry zdecydował się na misję wysadzenia oblężniczego działa, sprowadzonego przez Szwedów, co zresztą niemal przypłacił życiem. Towarzysząc królowi Janowi Kazimierzowi, wracającemu do Polski, Kmicic wespół z Kiemliczami, tylko we trzech uderzyli na szwedzki oddział w górskim wąwozie, ratując króla od pewnej zguby. Ostatecznie odwaga, gotowość do poświęceń i liczne dokonania w walce, potwierdzone uznaniem z rąk samego króla pozwalają Kmicicowi zatrzeć grzechy z przeszłości i odzyskać serce Oleńki.

Prawdziwymi reprezentantami tchórzostwa i zaprzaństwa uczynił Sienkiewicz przedstawicieli największych polskich rodów, którzy zamiast wziąć współodpowiedzialność za losy zagrożonego najazdem kraju, w trosce o własne dobra i korzyści, paktowali i układali się ze Szwedami. Głównym powieściowym reprezentantem tej postawy uczynił Sienkiewicz księcia Janusza Radziwiłła. Żałosny koniec, jaki przewidział dla niego autor, miał być zapewne przestrogą, dla XIX-wiecznych polskich elit, przed przyjmowaniem podobnych postaw.

Kontekst kulturowy – film

Film Lista Schindlera w reż. Stevena Spielberga prezentuje różne postawy odwagi i tchórzostwa w obliczu okupacji i ludzkiego cierpienia. Niemiecki przedsiębiorca Oskar Schindler, oportunista, utracjusz przyjeżdża do okupowanej Polski, aby się dorobić. Przejmuje za bezcen polską fabrykę, gdzie następnie zmusza Żydów do niewolniczej pracy. Z czasem dociera do niego, w czym uczestniczy i co czeka jego żydowskich pracowników, jeśli trafią do niemieckich obozów zagłady. Schindler podejmuje ryzyko i dzięki rozległym kontaktom i znajomościom w kręgach wojskowych i przemysłowych, ratuje ponad tysiąc ludzkich istnień. Postawa Schindlera jest przykładem na to, że odwaga to nie tylko walka zbrojna, ale umiejętność zachowania się godnie, przyzwoicie i stanięcie po stronie słabszych wbrew opresyjnemu systemowi. W opozycji do postawy Schindlera stoi wielu niemieckich oficerów, którzy – kierując się tchórzostwem, ślepym posłuszeństwem i nazistowską ideologią – realizują zbrodnicze plany zagłady.

Podsumowanie

Podsumowując, nikt nie jest w stanie przewidzieć reakcji człowieka w obliczu prawdziwego zagrożenia. Tchórzostwo ma swoje źródło w negatywnych emocjach i niskich pobudkach a prawdziwa odwaga może ujawnić się nie tylko w wielkich czynach, ale i w małych gestach.

Przykładowe inne konteksty

  1. Homer Iliada – w powszechnej opinii Achilles uchodzi za nieustraszonego wojownika, ale to Hektor stał się symbolem prawdziwej odwagi. Jego postawa pokazuje, że prawdziwe męstwo polega na pokonaniu lęku.
  2. Sofokles Antygona – tytułowa bohaterka sprzeciwia się nakazom władcy, które stoją w sprzeczności z prawami boskimi. Jej odwaga polega nie tylko na samym akcie sprzeciwu, ale i na świadomym zaakceptowaniu konsekwencji wyboru, którego dokonała..
  3. Pieśń o Rolandzie – tytułowy bohater wykazuje się heroiczną odwagą, oddając życie za wiarę, króla i ojczyznę w walce z przeważającymi siłami wroga. 

Marta Zdanowska

Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Odwołanie od wyników matury – jak wygląda cały proces i czy warto?

Odwołanie od wyników matury to szansa na sprawdzenie, czy ocena pracy była zgodna z kryteriami. Procedura może wydawać się skomplikowana, ale dokładne poznanie jej zasad pozwala skutecznie dochodzić swoich praw. Sprawdź, kiedy warto się odwołać i jak przebiega cały proces. Jakie są zasady składania odwołania od wyników matury? Odwołanie od matury pisemnej jest regulowane szczegółowymi […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Wydłużenie czasu na maturze – dla kogo i na jakich zasadach?

Nie wszyscy zdają maturę na takich samych zasadach. Komu przysługuje wydłużony czas na maturze? Taka możliwość istnieje w przypadku młodzieży, która ma problemy behawioralne, zdrowotne, ale też cudzoziemców lub osób mieszkających za granicą. Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi także przewidziano nadliczbowe minuty. Wyjaśniamy, jak wydłużyć czas na maturze, jakie warunki trzeba spełnić i jak […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Omówienie epoki: Wojna i okupacja

Ramy czasowe  1939-1944 – okres wojny i okupacji; życie literackie istnieje tylko w podziemiach lub na emigracji. Ważne pojęcia  Okupacja Zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy. Charakterystycznym elementem rzeczywistości wojennej były obozy: koncentracyjne, pracy, zagłady. Najważniejszym tematem literatury stały się doświadczenia i przeżycia […]

ZOBACZ WIĘCEJ