Pytanie jawne: Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
Wstęp i teza Każda grupa społeczna posiada swoje unikalne tradycje, przekonania i zwyczaje. Porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych utrudniają zwykle różne hierarchie wartości i odmienne normy kulturowe. Równie istotną rolę w zaburzeniach komunikacji odgrywają również nierówności ekonomiczne i społeczne, a także stereotypy i uprzedzenia. Rozwinięcie w odniesieniu do wskazanej w temacie lektury obowiązkowej Wesele Wyspiańskiego […]
Spis treści
Wstęp i teza
Każda grupa społeczna posiada swoje unikalne tradycje, przekonania i zwyczaje. Porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych utrudniają zwykle różne hierarchie wartości i odmienne normy kulturowe. Równie istotną rolę w zaburzeniach komunikacji odgrywają również nierówności ekonomiczne i społeczne, a także stereotypy i uprzedzenia.
Rozwinięcie w odniesieniu do wskazanej w temacie lektury obowiązkowej
Wesele Wyspiańskiego porusza trudną kwestię porozumiewania się przedstawicieli różnych grup polskiego społeczeństwa przełomu XIX i XX wieku. Rozwój wypadków w Weselu jednoznacznie pokazuje, że społeczeństwo polskie nie dojrzało jeszcze do owocnego czynu. Wyspiański przedstawia przede wszystkim przepaść mentalną między chłopstwem a inteligencją, ostro i zdecydowanie kreśląc ich wzajemną nieufność i rezerwę, z jaką odnoszą się do siebie. Inteligenci – przeświadczeni o niskiej wartości chłopów – nie dostrzegają ich przywiązania do tradycji i gotowości do podjęcia walki w imię istotnych, zrozumiałych i jasno określonych celów. Tak naprawdę to ani oni nie chcą się bratać z chłopstwem, ani chłopstwo z nimi. Duch Branickiego mówi o dumie bycia szlachcicem, o tym że szlachta nie powinna w ogóle rozmawiać z chłopami, a co dopiero wchodzić z chłopstwem w związki małżeńskie. Widmo Jakuba Szeli przypomina natomiast, że chłopi od setek lat byli najbardziej uciskaną i gnębioną warstwą społeczną. Dlatego – z ich punktu widzenia – nie warto ufać inteligentom, nie warto ich słuchać. Należy bronić swego.
Chociaż zarówno chłopi jak i inteligencja mają potencjał, by odgrywać ważne role w społeczeństwie, to brak zaufania, współpracy oraz wzajemnego zrozumienia utrudnia ich skuteczne współdziałanie.
Kontekst literacki nawiązujący do tematu
Lalka B. Prusa jest powieścią panoramiczną, w której autor prezentuje galerię postaci ze wszystkich warstw społecznych. Ukazuje losy bohaterów na tle społecznego rozpadu i stawia niekorzystną diagnozę społeczeństwa.
Arystokracja to grupa społecznych próżniaków i pasożytów, zdegenerowanych moralnie ludzi, obojętnych na losy kraju i narodu. Prowadzą wystawny i rozrzutny tryb życia, czas spędzając głównie na zabawach i poszukiwaniu rozrywki. Stanowią zły przykład dla innych warstw społecznych. Szlachta nie potrafi odnaleźć się w nowym ładzie ekonomicznym po uwłaszczeniu chłopów. Niektórzy z nich przenoszą się do miast, ale i tam z trudem radzą sobie w nowych warunkach życia. Mieszczaństwo w większości nie ma żadnych ambicji poza dostatnim życiem. Lud miejski to ludzie, żyjący na ogół w wielkiej nędzy, od biedoty Powiśla do pracujących ponad siły rzemieślników i wyrobników, których z trudem stać na utrzymanie rodziny. Przedstawione w powieści grupy społeczne są hermetyczne, nie tworzą wspólnoty, trudno znaleźć im wspólne wartości, do których wszyscy mogliby się odnieść. Polskie społeczeństwo jest niezorganizowane, słabe, bierne. Nie zna, nie rozumie i nie realizuje pozytywistycznych haseł.
Podsumowanie
Podsumowując, omówione przykłady literackie pokazują, że różnice w wartościach i postawach między grupami społecznymi utrudniają komunikację i współpracę. W Weselu Wyspiańskiego porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych utrudnia przede wszystkim wzajemna nieufność i uprzedzenia. W LalcePrusa głównymi barierami w komunikacji między różnymi warstwami społecznymi są różnice klasowe i materialne.
Przykładowe inne konteksty
Adam Mickiewicz Dziady cz. III – Mickiewicz ukazuje konflikt jako trudny do przezwyciężenia: młodzi patrioci oraz ugodowa wobec cara arystokracja reprezentują odmienne postawy wobec rzeczywistości politycznej i społecznej, co skutkuje głębokim podziałem społeczeństwa.
George Orwell Rok 1984 – społeczeństwo powieściowej Oceanii podzielone jest na członków Partii i Proli, którzy stanowili 85% społeczeństwa. Trudno w tym przypadku mówić o jakimś porozumieniu między tymi grupami, bo system totalitarny celowo pogłębiał podziały klasowe.
Marek Nowakowski Górą „Edek” – trudności w porozumieniu wynikają z różnic światopoglądowych między prymitywnym materialistą a intelektualistą.
Marta Zdanowska
Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
Darmowe notatki do matury
ZGARNIJ NOTATKI ZA FREE
W każdy poniedziałek o 19:00 wysyłamy darmowe notatki dla maturzystów!
Jak wygląda matura ustna z języka polskiego? Egzamin maturalny w części ustnej sprawdza między innymi poziom opanowania umiejętności odczytywania utworów literackich i tekstów kultury oraz znajomości lektur obowiązkowych. Na ustną część egzaminu przewidziano 30 minut, w tym: Losowany zestaw egzaminacyjny będzie zawierał dwa zadania: Pamiętaj: w zadaniu 2. tekst kultury dołączony do zadania ma przede wszystkim zainspirować […]
Pytanie jawne: Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana.
Wstęp i teza Apokalipsa wiąże się z pytaniami dotyczącymi kierunku rozwoju ludzkości i tego, co dzieje się z człowiekiem po śmierci. Motyw ten nie zawsze oznacza dosłowny koniec planety, ale może odnosić się do zmian lub upadku określonych porządków społecznych, politycznych, moralnych lub religijnych i może być przedstawiany zarówno poprzez obrazy katastroficzne, jak również w […]