BLACK WEEK
Kursy do matury -50%!

Darmowe materiały

Omówienie epoki: Oświecenie

Nazwa i ramy czasowe epoki Oświecenie – to inaczej „wiek rozumu” (ludzi myślących i wykształconych), „wiek filozofów”, bo właśnie rozum ludzki ma być naturalnym światłem wskazującym drogę poznania świata i człowieka (po okresie ciemności, za jaki uważano epokę baroku). Tu gwałtownie rozwija się filozofia, nauka; dokonują się ogromne przemiany społeczne i polityczne. Za kolebkę oświecenia […]

Spis treści

Nazwa i ramy czasowe epoki

Oświecenie – to inaczej „wiek rozumu” (ludzi myślących i wykształconych), „wiek filozofów”, bo właśnie rozum ludzki ma być naturalnym światłem wskazującym drogę poznania świata i człowieka (po okresie ciemności, za jaki uważano epokę baroku). Tu gwałtownie rozwija się filozofia, nauka; dokonują się ogromne przemiany społeczne i polityczne. Za kolebkę oświecenia uważa się trzy kraje zachodnioeuropejskie: Anglię (koniec XVII w.), Holandię i Francję (XVIII w.). 

W Europie za początek epoki uznaje się lata 80. XVII w. – koniec epoki wiąże się z rewolucją francuską 1789-1799; w Polsce początek to lata 40. XVIII w. – koniec początek lat 20. XIX w. 

Za „wiek oświecony” uznaje się w Europie XVIII stulecie. W Polsce oświecenia datuje się dopiero od połowy XVIII wieku. Koniec epoki wiąże się z Wielką Rewolucją Francuską i jej hasłami: wolności, równości i braterstwa. 

Filozofia i światopogląd epoki 

Oświecenie przyjmuje postawę krytycyzmu wobec świata, stawia na kierowanie się rozumem.

Krytycznie podchodzi się do istniejących instytucji społecznych, form sprawowania władzy, religii i autorytetów. 

Filozofowie oświecenia podważają istnienie Boga, dążą do obalenia dogmatów, bycia wolnym od przesądów i wprowadzenia nowego ładu społecznego opartego na rozumie i osiągnięciach nauki. 

Główne kierunki filozoficzne, hasła i pojęcia

Racjonalizm (łac. rationalis – rozsądny) 

Pogląd, według którego podstawowym narzędziem poznania jest rozum, zatem największą wartość przyznaje się rozumowi i logicznemu myśleniu. 

Empiryzm (gr. empeiros – doświadczony)

Pogląd, który głosi, że źródłem ludzkiej wiedzy jest doświadczenie, a podstawowym narzędziem poznania są zmysły wykorzystywane w obserwacji świata. Empiryzm podkreśla, że rozum musi być podporządkowany obserwacji. 

Materializm

Pogląd zakładający, że rzeczywistość ma charakter tylko fizyczny, to znaczy istnieje jedynie to, co jest dostępne zmysłom i da się określić w czasie i przestrzeni. 

Deizm

Pogląd, który zakłada, że Bóg jest owszem stwórcą świata, ale nie ingeruje On w jego losy. 

Ateizm

Pogląd według którego Bóg nie istnieje, a jedyną realnie istniejącą rzeczywistością jest rzeczywistość empiryczna. 

Słynni filozofowie

John Locke

Twierdził, że człowiek rodzi się jako niezapisana karta (tabula rasa); doświadczenie jest najważniejszym elementem poznawczym. 

Immanuel Kant

Jego postawa to filozofia krytyczna; uważał, że przedmiot poznania dostosowuje się do osoby poznającej. 

Jean Jacques Rousseau

Próbuje powracać do natury, dlatego krytykuje cywilizację, postęp i naukę; ważniejsze są wg filozofa wartości moralne, które są miarą człowieczeństwa (a nie rozum). 

Wolter

Uważa, że podstawą moralności jest prawo naturalne, celem życia powinna być naprawa świata; był za tolerancją religijną – bo to postawa zgodna z wiarą chrześcijańską i prawem naturalnym. 

Wzorzec osobowy epoki 

Człowiek „oświecony”

  • gruntownie wykształcony 
  • oczytany 
  • zorientowany w najnowszych prądach kulturowo-filozoficznych 
  • nie lekceważył historii, przeszłości 
  • niechętnie odnosił się do autorytetów, obowiązujących obyczajów, konwencji 
  • myślał swobodnie 
  • umiejętnie prowadził interesujące konwersacje 

Człowiek „oświecony” to Europejczyk, który doskonale zna ogólnoeuropejski język konwersacji – francuski. Jest on ciekawy świata, otwarty, tolerancyjny, towarzyski, gotowy na przyjęcie tego, co nowe i nieznane. 

Lektury

  • Molier, Skąpiec 
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki 

Marta Zdanowska

Doświadczony egzaminator maturalny, od blisko 30 lat uczący języka polskiego, z powodzeniem przygotowuje młodzież do egzaminów. Nie ma dla niego „trudnych przypadków” – potrafi przygotować każdego ucznia.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Symbol i alegoria na maturze z języka polskiego

Alegoria – funkcja i cechy Alegoria może być motywem, przedmiotem, postacią, które poza dosłownym znaczeniem mają także sens przenośny.  Alegoria wymaga od odbiorcy pewnej wiedzy o tradycjach kulturowych.  Na przykład patrząc na szkielet z kosą, wiemy, że jest to obraz śmierci.  Kobieta z zawiązanymi oczami i wagą w dłoni jest znakiem sprawiedliwości.  Liczne alegorie zawierają bajki – […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Wydłużenie czasu na maturze – dla kogo i na jakich zasadach?

Nie wszyscy zdają maturę na takich samych zasadach. Komu przysługuje wydłużony czas na maturze? Taka możliwość istnieje w przypadku młodzieży, która ma problemy behawioralne, zdrowotne, ale też cudzoziemców lub osób mieszkających za granicą. Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi także przewidziano nadliczbowe minuty. Wyjaśniamy, jak wydłużyć czas na maturze, jakie warunki trzeba spełnić i jak […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Potop – Henryk Sienkiewicz

Tło historyczne Potopu Henryka Sienkiewicza Najazd Szwedów na Polskę w połowie XVII wieku. Centralnym wydarzeniem historycznym w powieści jest obrona Jasnej Góry.  Geneza potopu szwedzkiego Rzeczpospolita prowadziła w owym czasie dwie wojny na wschodzie, zmagając się z trwającym od 1648 r. powstaniem Chmielnickiego i z najazdem Moskwy, która zajęła ogromne obszary Litwy. Szwedzi, wykorzystując zaangażowanie […]

ZOBACZ WIĘCEJ