-50% kursy do matury

KUP KURS

Darmowe materiały

Symbol i alegoria na maturze z języka polskiego

Co łączy symbol i alegorię?  A co je różni?  Alegoria – funkcja i cechy Alegoria może być motywem, przedmiotem, postacią, które poza dosłownym znaczeniem mają także sens przenośny.  Alegoria wymaga od odbiorcy pewnej wiedzy o tradycjach kulturowych.  Na przykład patrząc na szkielet z kosą, wiemy, że jest to obraz śmierci.  Kobieta z zawiązanymi oczami i wagą w […]

Spis treści

Co łączy symbol i alegorię? 

  1. Symbol alegoria to środki stylistyczne. Łączy je tylko to, że nie są rozumiane dosłownie. 
  2. To przedmioty, osoby czy wydarzenia, które mają kierować myśli odbiorcy ku innym, ukrytym treściom. 

A co je różni? 

  1. Alegoria ma sens jednoznaczny, ustalony; tylko jedno znaczenie, które każdy rozumie.
  2. Symbol cechuje wieloznaczność, czyli ma wiele znaczeń i każdy może rozumieć go inaczej. 

Alegoria – funkcja i cechy

Alegoria może być motywem, przedmiotem, postacią, które poza dosłownym znaczeniem mają także sens przenośny. 

  • występuje w literaturze, sztuce, teatrze, filmie 
  • stosujemy ją, aby wzmocnić znaczenie opisywanego zjawisk, rzeczy, sytuacji 
  • ma jedno rozpoznawalne znaczenie, utrwalone w świadomości czytelników 
  • alegorii nie pozwala na dowolną interpretację 

Alegoria wymaga od odbiorcy pewnej wiedzy o tradycjach kulturowych. 

Na przykład patrząc na szkielet z kosą, wiemy, że jest to obraz śmierci. 

Kobieta z zawiązanymi oczami i wagą w dłoni jest znakiem sprawiedliwości. 

Liczne alegorie zawierają bajki – występujące w nich zwierzęta pokazują pewne z góry określone ludzkie cechy:

  • osioł – upór (uparty jak osioł), 
  • wół czy pszczoła – pracowitość (haruje jak wółpracowity jak pszczoła), 
  • lis – przebiegłość (chytry, doświadczony, cwany jak lis), 
  • sowa – mądrość (sowa – mądra głowa
  • owieczka – niewinność, naiwność (baranki idące na rzeź). 

 Symbol – funkcja i cechy

  • ma zasygnalizować odbiorcy znaczenia ukryte w utworze 
  • odczytywany jest w kontekście treści całego dzieła i jest nieoczywisty, zagadkowy 
  • może wyrażać głębsze treści 
  • jest wieloznaczny, można mu przypisać wiele znaczeń, ale w każdym utworze występuje na ogół w jednym znaczeniu. 
  • pozwala „wyrazić to, co niewyrażalne” – czyli pokazuje sensy, których nie da się opisać słowami 

Symbol nie tyle „ujawnia swoje znaczenie”, co „je sugeruje”. To odbiorca dopełnia je kontekstem historycznym, kulturowym i swoim doświadczeniem, przez co może być odczytywany na wiele różnych sposobów. Na przykład: 

Gołąb

Ptak w naturze dosyć agresywny, jest symbolem zdecydowanie innych wartości;

  • dla wielu ludzi jest symbolem miłości dobroci (człowiek o gołębim sercu)
  • po II WŚ (m.in. za sprawą Pablo Picasso) stał się symbolem pokoju, chętnie wykorzystywanym przez różne prokomunistyczne ruchy i organizacje „pokojowe”, 
  • dla katolików gołąb to symbol Ducha Świętego

Spadająca gwiazda 

Od zarania ludzkości uważana jest za znak nadprzyrodzony, któremu przypisuje się jednak krańcowo odmienne znaczenia;

  • może być zarówno znakiem nadziei jak i zwiastunem nieszczęścia. |

Wąż

Może symbolizować: 

  • zło (kusiciel ze Starego Testamentu),
  • krzywoprzysięstwo (wężowy język), 
  • podstęp lub mądrość (symbolem medycyny jest wąż opleciony wokół laski Asklepiosa/Eskulapa). 

Symbole i alegorie można porównać do wyrazów w języku

Jeśli wyrazimy się używając powszechnie znanych słów, obecnych w języku od dawna — zrozumie na każdy lub prawie każdy. Jeśli tę samą treść przekażemy używając młodzieżowego slangu lub środowiskowej gwary – krąg rozumiejących nas odbiorców znacznie się zmniejszy. 

Jeśli odwołamy się do tradycyjnej alegorii, albo do utrwalonej w tradycji symboliki – większość, bez większego wysiłku powinna zrozumieć takie obrazowe przedstawienia. Jeśli jednak posłużymy się jakąś nietypową alegorią, lub symbolem, który dopiero co przyszedł nam do głowy – postawimy odbiorcę przed koniecznością rozwiązania zagadki, co mamy na myśli. 

Podsumowując 

Alegoria ma z góry ustalony sens w kulturze i w tradycji i w każdym utworze występować będzie w tym samym znaczeniu, zaś znaczenie symbolu może być różne, zależne od kontekstu, epoki, intencji i doświadczeń autora dzieła.

Wybierz kursy

Przeczytaj także

ZOBACZ WSZYSTKIE

Dziady cz. III – Adam Mickiewicz

Geneza Dziadów cz. III  W 1830 roku wybuchło powstanie listopadowe, które miało na celu uwolnienie narodu polskiego spod zaborów i zapewnienie mu istnienia niepodległego państwa.  W tym czasie Adam Mickiewicz przebywał poza granicami ziem polskich. Mimo, że po rozpoczęciu powstania zmierzał w kierunku Polski z zamiarem wzięcia udziału w Narodowym zrywie, nie zdążył na czas.  […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Wypowiedź argumentacyjna na maturze z języka polskiego

Czym jest tekst argumentacyjny?  Tekst o charakterze argumentacyjnym jest wypowiedzią, w której prezentujesz swoje stanowisko wobec jakiegoś zagadnienia i uzasadniasz je. Co to znaczy?  To znaczy, że możesz znaleźć się w sytuacji, w której albo zostaniesz poproszony, albo sytuacja „wymusi” na tobie konieczność wypowiedzenia się, by:  To ważne, byście rozumieli, na czym polegają podstawowe różnice między […]

ZOBACZ WIĘCEJ

Jak uczymy metodą Zday

Wielka Powtórka Maturalna to projekt, który stawia na efektywne przygotowanie uczniów do matury w krótkim czasie. Zastosowana przez nas metodologia ZDAY to nowoczesne podejście, które pozwala na maksymalne wykorzystanie czasu, energii i zasobów ucznia, koncentrując się na najważniejszych aspektach nauki. W naszym podejściu nie chodzi tylko o przyswajanie wiedzy, ale również o to, jak skutecznie […]

ZOBACZ WIĘCEJ